Tytuł pozycji:
Nauczyciel przedszkola i wczesnej edukacji jako kluczowa postać w edukacji dzieci najmłodszych w narracjach studentów pedagogiki
The aim of the article is to show the role and importance of the kindergarten and early education teacher in the process of educating and supporting the development of the youngest children (from 3 to 10 years of age). Reflection on the issues raised indicates that a teacher at the early educational stage should be patient and empathetic. It is important that he is able to understand the needs and emotions of young children and respond to them appropriately. The research issues were presented in the form of the following questions: What are the main tasks of a kindergarten and early education teacher in the context of the development of the youngest children? What skills and qualities characterize an outstanding kindergarten teacher? What challenges may kindergarten and early education teachers encounter when working with the youngest children? To collect empirical material, the case study method and the problem-focused narrative interview technique were used. The research will be conducted among students of Pedagogy of the Faculty of Social Sciences of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn.
Celem artykułu jest ukazanie roli i znaczenia nauczyciela przedszkola i wczesnej edukacji w procesie kształcenia i wspomagania rozwoju dzieci najmłodszych (od 3. do 10. roku życia). Refleksja nad podjętą problematyką wskazuje, że nauczyciel na wczesnym etapie edukacyjnym powinien charakteryzować się cierpliwością i empatią. To ważne, aby potrafił zrozumieć potrzeby i emocje małych dzieci oraz odpowiednio na nie reagować. Problematyka badawcza została ujęta w postaci następujących pytań: Jakie są główne zadania nauczyciela przedszkola i wczesnej edukacji w kontekście rozwoju dzieci najmłodszych? Jakie umiejętności i cechy charakteryzują wybitnego nauczyciela przedszkola? Jakie wyzwania mogą napotykać nauczyciele przedszkola i wczesnej edukacji w pracy z dziećmi najmłodszymi? Na potrzeby zgromadzenia materiału empirycznego wykorzystano metodę studium przypadków oraz technikę wywiadu narracyjnego skoncentrowanego na problemie. Badania były prowadzone wśród studentów pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.