Tytuł pozycji:
Potoczność i powody braku zainteresowania nią w pedagogice
The author’s starting point is the answer to the question: what is colloquiality? Assuming that its element is provided by the symbolic universe of man in the step of colloquiality, it is treated as a “pulsating” pedagogical category (in which there is an application by Joanna Rutkowiak). It is characterized by, among others, the phenomenon of mixing many forms of creating about education. The reason for the lack of treatment of interest in colloquiality can be seen, among others, in pedagogism. The last part of the article is the borderline of pedagogy and colloquiality, which constitutes heterogeneity
Potoczność i powody braku zainteresowania nią w pedagogice Punktem wyjścia autor czyni odpowiedź na pytanie: czym jest potoczność? Przyjmując, że jej główną cechą jest zapewnianie spójności symbolicznego uniwersum człowieka, w kolejnym kroku potoczność zostaje potraktowana jako „pulsująca” kategoria pedagogiczna (w rozumieniu zaproponowanym przez Joannę Rutkowiak). Cechuje ją m.in. zjawisko miksowania wielu form wypowiedzi o edukacji. Przyczyn braku głębszego zainteresowania potocznością upatrywać możemy m.in. w pedagogizmie. Ostatnia część artykułu poświęcona jest pograniczu pedagogiki i potoczności, które stanowi heterogeniczność.