Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ulękowieni. Lęk o (i) bezpieczeństwo jako kategoria doświadczania szkolnej rzeczywistości przez nauczycieli

Tytuł:
Ulękowieni. Lęk o (i) bezpieczeństwo jako kategoria doświadczania szkolnej rzeczywistości przez nauczycieli
Fearful. Fear of (and) safety as a category of teachers’ experiences of school reality
Autorzy:
Monika Kurzynoga
Data publikacji:
2025
Tematy:
bezpieczeństwo
lęk
nauczyciel
uczeń
szkoła
safety
anxiety
teacher
student
school
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article refers to the diagnoses of modern times affected by various threats and risks, pointing out that they generate both social and individually felt anxiety. Attention was paid to the relationship between fear and the need to provide safe conditions for students at school. The subject of the analysis in this text are the voices of several teachers, in which the topic of fear experienced during everyday work at school is heard. Qualitatively read and interpreted fragments of statements help to capture several dimensions of institutional reality that generate anxious discomfort. These include: the primacy of child protection, the control and supervision that teachers are subject to, and the sense of lack of autonomy or social trust. The conclusions try to look for a strategy to deal with teachers’ anxiety.

W artykule odwołano się do diagnoz współczesności dotkniętej różnymi zagrożeniami i ryzykiem, wskazano przy tym, że generują one zarówno społeczny, jak i indywidualnie odczuwany niepokój. Zwrócono uwagę na związek lęku z potrzebą zapewnienia bezpiecznych warunków uczniom w szkole. Przedmiotem analizy w niniejszym tekście są głosy kilku nauczycielek. W wypowiedziach wybrzmiewa temat lęku doświadczanego w trakcie codziennej pracy w szkole. Jakościowo odczytane i interpretowane fragmenty wywiadów pomagają uchwycić pewne wymiary instytucjonalnej rzeczywistości, które generują wśród badanych lękowy dyskomfort. Należą do nich: prymat ochrony dzieci, kontrola i nadzór, jakim podlegają nauczyciele, poczucie braku autonomii czy społecznego zaufania. W konkluzjach podjęto próbę poszukiwania strategii na zaopiekowanie się nauczycielskim niepokojem.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies