Tytuł pozycji:
Teorie pedagogiki pracy a praktyka kształcenia zawodowego – w poszukiwaniu consensusu
The issue of vocational education is constantly present in the discourses and literature of labour pedagogy. In various forms, the environment of work pedagogy presents positions, theses, models of solutions, and ideologies referring to various problems of this educational area. They encompass, among others: the humanization of vocational education processes and maintaining the balance between instrumental and directional education; a holistic model of education and the preparation of school graduates, etc. Meanwhile, the practice of vocational schools clearly shows a tendency towards market rationality and extreme economic efficiency of schools, measured, for example, by external evaluation.
Problematyka kształcenia zawodowego jest stale obecna w dyskursach i literaturze pedagogiki pracy. W różnych formach to środowisko naukowe prezentuje własne stanowiska, tezy, modele rozwiązań, ideologie, nawiązujące do rozmaitych problemów tego obszaru edukacyjnego. Mowa w nich m.in. o warunkach humanizacji procesów kształcenia zawodowego i zachowaniu równowagi pomiędzy kształceniem instrumentalnym i kierunkowym, holistycznym modelu kształcenia i przygotowaniu absolwentów szkół itd. Tymczasem w praktyce wyraźne są oznaki zmierzania ku racjonalności rynkowej i skrajnej efektywności ekonomicznej tych placówek oświatowych, którą mierzy się głównie oceną zewnętrzną.