Tytuł pozycji:
Wykorzystanie prac ręcznych w rozwoju umiejętności życiowych
The purpose of this article is to present handwork education and handicraft education as an opportunity for developing widely understood life skills in children and adolescents. Progressing social changes force adolescents to acquire skills, allowing them to cope with the future environment and society. Reflection on the contemporary school shows that new ways of developing life skills in children should be sought. The practices of Scandinavian schools and the conducted research showing that one of the effective ways is education through handicrafts, may be a contribution to a broader discussion on new forms of education through handicrafts and manual work in the Polish educational system.
Celem artykułu jest przedstawienie edukacji prac ręcznych i edukacji rękodzielniczej jako szansy dla rozwijania w dzieciach i młodzieży szeroko rozumianych umiejętności życiowych. Postępujące zmiany społeczne wymuszają na adolescentach nabywanie umiejętności, pozwalających im poradzić sobie w przyszłym środowisku i społeczeństwie. Refleksja nad współczesną szkołą pokazuje, że należy szukać nowych dróg rozwijania w dzieciach umiejętności życiowych. Praktyki szkół skandynawskich oraz przeprowadzone badania, ukazujące, że jedną ze skutecznych dróg jest edukacja poprzez rękodzieło, mogą być przyczynkiem do szerszej dyskusji na temat nowych form edukacji poprzez rękodzieło i prace ręczne w polskim systemie edukacji.