Tytuł pozycji:
Mobilność zawodowa nauczycieli oraz edukacyjno-zawodowa uczniów w Polsce
The article presents theoretical and practical aspects of the professional mobility of teachers and the educational and professional mobility of students in Poland. Describing the theoretical aspects, attention was drawn to two types of social mobility: horizontal mobility and vertical mobility. Some psychological consequences of professional mobility are captured, including the feeling of relative depravity and relative satisfaction. Attention was also paid to the economic, political and technological factors that determine professional mobility. The practical aspects of mobility are presented on three levels. At the level of transnational teacher mobility, the trends in a given phenomenon are described. In terms of the mobility of Polish teachers, attention was paid to mobility in the context of professional promotion. In the area of educational and professional mobility of the Polish youth, some EU and government programs were presented, which supported both the mobility of students and the mobility of the teaching staff.
W artykule przedstawiono teoretyczne i praktyczne aspekty mobilności zawodowej nauczycieli oraz mobilności edukacyjno-zawodowej uczniów w Polsce. Opisując teoretyczne aspekty zwrócono uwagę na dwa rodzaje ruchliwości społecznej: ruchliwość horyzontalną oraz ruchliwość wertykalną. Ujęto niektóre psychologiczne następstwa mobilności zawodowej, między innymi poczucie relatywnej deprawacji i względnej satysfakcji. Zwrócono także uwagę na czynniki ekonomiczne, polityczne oraz technologiczne, które determinują mobilność zawodową. Praktyczne aspekty mobilności przedstawiono w kilku płaszczyznach. W płaszczyźnie transnarodowej mobilności nauczycieli opisano zarysowujące się tendencje danego zjawiska. W płaszczyźnie mobilności polskich nauczycieli zwrócono uwagę na mobilność w kontekście awansu zawodowego. W płaszczyźnie mobilności edukacyjno-zawodowej polskiej młodzieży zaprezentowano niektóre programy unijne oraz rządowe, które wspierały zarówno mobilność uczniów, jak i mobilność kadry pedagogicznej.