Tytuł pozycji:
Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości w praktyce edukacyjnej
The subject of the considerations in the article is the practice of forming entrepreneurial competencies in the educational system in Poland. The research focused on innovative forms of shaping key competencies, with particular emphasis on entrepreneurial competencies, was carried out using the diagnostic survey method and the method of existing data analysis. The obtained research results indicate that in the process of education in the field of entrepreneurship, good practices concerning activating teaching-learning methods recommended by EU agendas are little used. Against the background of a very low assessment of the level of education in the field of entrepreneurship, the respondents formulate remedial postulates regarding the practical orientation of entrepreneurship classes, increasing the number of lesson hours devoted to this issue and ensuring competent teaching staff. The obtained research results may serve as an inspiration for undertaking more extensive research enabling the formulation of general conclusions.
Przedmiotem rozważań podjętych w artykule jest praktyka formowania kompetencji przedsiębiorczych w systemie edukacyjnym w Polsce. Badania empiryczne skoncentrowane na innowacyjnych formach kształtowania kompetencji kluczowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji przedsiębiorczych zostały przeprowadzone przy użyciu metody sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz metody analizy danych zastanych. W celowo dobranej próbie badawczej uczestniczyło 100 respondentów. Cechą charakterystyczną badanych osób jest ukończenie cyklu kształcenia co najmniej na poziomie średnim i aktualna aktywność zawodowa. Badania zostały przeprowadzone wiosną 2022 roku w trybie ankiety internetowej - z uwagi na sytuację wynikającą z pandemii Covid-19. Uzyskane wyniki badań wskazują, że w procesie kształcenia w dziedzinie przedsiębiorczości w nikłym stopniu wykorzystywane są zalecane przez agendy unijne dobre praktyki dotyczące aktywizujących metod nauczania - uczenia się. Na tle bardzo niskiej oceny poziomu kształcenia w dziedzinie przedsiębiorczości respondenci formułują postulaty naprawcze dotyczące: praktycznego ukierunkowania zajęć z przedsiębiorczości, zwiększenia liczby godzin lekcyjnych poświęconych tej problematyce oraz zapewnienia kompetentnej kadry prowadzącej zajęcia. Zaprezentowane wyniki mogą stanowić inspirację do podjęcia szerzej zakrojonych badań umożliwiających sformułowanie wniosków o charakterze generalnym.