Tytuł pozycji:
Pandemia i praca w trybie home office wyzwaniem dla pedagogiki pracy
The article addresses an important and current issue regarding changes in the labour market resulting from the SARS-CoV-2 pandemic, which broke out at the beginning of 2020. Actions taken to protect the health and life of citizens have disrupted the current trends in the labour market. According to the Central Statistical Office, the pandemic negatively impacted the professional situation of young people, but not only theirs. Organizing work outside the company without direct contact and supervision has become an enormous challenge. Labour pedagogy as a pedagogical subdiscipline may develop new operation models for specialists dealing with work processes and human resource management, especially in their subjective dimension. The article is an attempt to describe the new market reality. The report outlines selected phenomena exposed by the pandemic, the resulting difficulties, and opportunities forcing all market participants to change their ways of acting, but above all, their thinking.
W artykule poruszono ważną i aktualną kwestię dotyczącą zmian na rynku pracy będących skutkiem pandemii SARS-CoV-2, która wybuchła z początkiem 2020 roku. Działania podjęte w celu ochrony zdrowia i życia obywateli poskutkowały zaburzeniem dotychczasowych trendów na rynku pracy. Pandemia według GUS wpłynęła szczególnie negatywnie na sytuację zawodową ludzi młodych, ale nie tylko. Organizacja pracy poza firmą, bez bezpośredniego kontaktu i nadzoru, stała się ogromnym wyzwaniem. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna może wypracować nowe modele działania dla specjalistów zajmujących się procesami pracy i zarządzaniem zasobami ludzkimi, zwłaszcza ich podmiotowym wymiarem. Artykuł stanowi próbę opisania nowej rzeczywistości rynkowej. W artykule zarysowane zostały wybrane zjawiska, które obnażyła pandemia, wynikające z nich trudności i możliwości zmuszając wszystkich uczestników rynku do zmiany sposobów działania, ale przede wszystkim myślenia.