Tytuł pozycji:
Pedagogika pracy jako ważna specjalność edukacyjna w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu i Uniwersytecie Opolskim
The paper shows the product life cycle at the University of Opole (UO) under the name of the speciality: “Pedagogy of work” conducted at the Pedagogical Faculty at the Institute of Pedagogical Sciences. Ten problem-research areas of labour pedagogy, outlined in 1972 as the Tasks of the Institute of Vocational Education, expanded by one in 2004 and two in 2008, inspired the scientists of Opole University to take up this research issue. The research made it possible to present the vitality and the functioning of the specialty during the period of the university’s existence, and even earlier at the Higher School of Pedagogy in Opole. The above factors were the cause of a noticeable gradient in the growth of its life cycle since its birth, while in the second decade of the 21st century, an antigradient became apparent, caused, in the author’s opinion, primarily by the lack of interest of students to acquire knowledge in this area, although the reasons for this situation could be different. Several hundred specialists in labour pedagogy have graduated from the University of Opole, taking up challenges in various branches of the economy, both in the domestic and international markets.
W pracy ukazano cykl życia produktu na Uniwersytecie Opolskim (UO) pod nazwą specjalności: pedagogika pracy, prowadzoną na kierunku pedagogika w Instytucie Nauk Pedagogicznych (INP). Dziesięć obszarów problemowo-badawczych pedagogiki pracy, nakreślonych w 1972 roku jako Zadania Instytutu Kształcenia Zawodowego, poszerzonych o jeden w 2004 roku i dwa w roku 2008, stały się inspiracją dla naukowców opolskiego uniwersytetu do podjęcia tej problematyki badawczej. Przeprowadzone badania pozwoliły zaprezentować żywotność i funkcjonowanie specjalności w okresie istnienia uniwersytetu, a jeszcze wcześniej Wyższej Szkoły Pedagogicznej (WSP) w Opolu. Powyższe czynniki były przyczyną zauważalnego gradientu wzrostu cyklu życia tego produktu od chwili jego narodzenia, natomiast w drugiej dekadzie XXI wieku uwidocznił się antygradient, spowodowany według opinii autora, przede wszystkim brakiem zainteresowania studentów do pobierania wiedzy w tym obszarze, aczkolwiek przyczyny tego stanu rzeczy mogłyby być inne. Mury Uniwersytetu Opolskiego opuściło kilkuset absolwentów ‒ specjalistów pedagogów pracy, podejmując wyzwania w różnych gałęziach gospodarki, zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.