Tytuł pozycji:
Rozwój zawodowy generacji aktywnych na rynku pracy – przebieg i perspektywy
The article has a theoretical-empirical character. It addresses issues related to the professional development of individuals active in the labour market, taking into account the division into the Baby Boomers, X, Y, Z generations. Based on the subject literature, the process of professional development and the characteristics of each generation are presented. The article also presents the results of qualitative research conducted at the end of 2022, aimed at determining the opinions of representatives of the generations active in the labour market regarding the course and future prospects of their professional development. The diagnostic survey method and the interview technique were used for research purposes. The analysis of the obtained research material indicates that due to variable conditions such as political, economic, social, and educational factors in which representatives of each generation grew up, their professional development proceeded slightly differently. However, problems related to professional support in the field of educational and career counselling at different stages of development, despite the passage of years, have proven to be similar.
Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Poruszono w nim kwestie dotyczące rozwoju zawodowego osób aktywnych na rynku pracy, z uwzględnieniem podziału na generacje Baby Boomers, X, Y, Z. Na podstawie literatury przedmiotu przedstawiono proces rozwoju zawodowego oraz charakterystykę poszczególnych pokoleń. Zaprezentowano również wyniki badań jakościowych przeprowadzonych pod koniec 2022 roku, których celem było ustalenie opinii przedstawicieli generacji aktywnych na rynku pracy na temat przebiegu oraz dalszych perspektyw ich rozwoju zawodowego. Do celów badawczych wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, technikę wywiadu według dyspozycji. Z przeprowadzonej analizy uzyskanego materiału badawczego wynika, że ze względu na zmienne uwarunkowania np. polityczne, gospodarcze, społeczne, edukacyjne, w których wzrastali przedstawiciele poszczególnych pokoleń, ich rozwój zawodowy przebiegał nieco inaczej, jednakże problemy związane z profesjonalnym wsparciem w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego na poszczególnych etapach rozwoju, pomimo upływu lat, okazały się podobne.