Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Motywacje do podjęcia studiów pedagogicznych w kontekście przejawianych wartości

Tytuł:
Motywacje do podjęcia studiów pedagogicznych w kontekście przejawianych wartości
Motivations for studying pedagogy in the context of manifested values
Autorzy:
Joanna Szczyrba-Poroszewska
Data publikacji:
2023
Tematy:
motywacje
wartości
studenci pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
przyszli nauczyciele
motivations
values
preschool and early childhood education students
future teachers
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Entering the study of preschool and early childhood pedagogy is an important decision that can determine the future life of an individual. The purpose of this article was to find out the motives that guide candidates to the teaching profession, as well as to interpret them in the context of manifested values. The selection of the group was purposive. The study involved 91 female students of preschool and early childhood pedagogy who were completing their bachelor’s degree, full-time in the 2015/2016 academic year, at the KEN Pedagogical University in Kraków. As part of the diagnostic survey, students were asked to respond in writing to the question: why did I study pre-school and early childhood pedagogy? The narratives were subjected to qualitative analysis. The study showed that the respondents’ motivations were most often based on manifested values: emotional, utilitarian, personal and cognitive. Much less often did the respondents justify their choices with aesthetic values, although music and art education is an important part of the preparation of future teachers working in kindergartens and grades I-III. Respondents focused exclusively on positive aspects of a teacher’s work. The present study is an attempt to enrich knowledge about the motivations for entering teacher education studies in the context of the values they represent. Motivations to study teaching are a load-bearing topic taken up by researchers in various academic centers, but there is a lack of comprehensive and nationwide research on learning about motives and revealed values.

Podjęcie studiów z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej jest istotną decyzją, która może determinować przyszłe życie jednostki. Celem niniejszego artykułu było poznanie motywów, jakimi kierują się kandydaci na nauczycieli, a także zinterpretowanie ich w kontekście przejawianych wartości. Dobór grupy był celowy. W badaniach wzięło udział 91 studentek pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, które kończyły studia licencjackie stacjonarne w roku akademickim 2015/2016 na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. W ramach sondażu diagnostycznego poproszono studentów o pisemne udzielenie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego podjęłam/łem studia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej? Narracje poddano analizie jakościowej. Badania pokazały, iż motywacje respondentów najczęściej wynikały z przejawianych wartości: odczuciowych, utylitarnych, osobowych i poznawczych. Znacznie rzadziej respondenci uzasadniali swoje wybory wartościami estetycznymi, chociaż edukacja muzyczna i plastyczna stanowi istotny element przygotowania przyszłych nauczycieli pracujących w przedszkolach i klasach I-III. Respondenci koncentrowali się wyłącznie na pozytywnych aspektach pracy nauczyciela. Niniejsze badania stanowią próbę wzbogacenia wiedzy na temat motywów podjęcia studiów pedagogicznych w kontekście reprezentowanych wartości. Motywacje do podjęcia studiów nauczycielskich stanowią nośny temat podejmowany przez badaczy w różnych ośrodkach akademickich, brakuje jednak kompleksowych i ogólnopolskich badań w zakresie poznawania motywów i ujawnianych wartości.  

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies