Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Aprobata społeczna a motywacja osiągnięć wśród studentów w działalności prospołecznej jako czynniki przyczyniające się do wyborów zawodowych

Tytuł:
Aprobata społeczna a motywacja osiągnięć wśród studentów w działalności prospołecznej jako czynniki przyczyniające się do wyborów zawodowych
Social approval and achievement motivation among students in prosocial activities as factors contributing to career choices
Autorzy:
Marta Kaczorowska
Data publikacji:
2023
Tematy:
aprobata społeczna
motywacja osiągnięć
wybór drogi zawodowej
social approval
achievement motivation
choice of career path
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The presented article presents theories of social approval (Delroy L. Paulhus’ two-factor theory of social approval), achievement motivation (Heinz Schuler’s onion model of achievement motivation) and prosocial activity as factors contributing to students’ career choices. The main question posed during the study is whether there is a relationship between social acceptance and the motivation of Polish students to be prosocial. The students were tested using the Social Approval Test (TAS-22), the Achievement Motivation Inventory (LMI-K) and the author’s report card. Statistical analysis showed that there is a significant relationship between social acceptance and achievement motivation. Therefore, it can be concluded that social approval is an important motivation for achievement among prosocial students. Moreover, attention was paid to the importance of social approval and motivation as factors contributing to the choice of a career path among students, in particular students of humanities and social sciences. No significant differences were observed between the studied variables (social approval and achievement motivation) and sociodemographic and biographical characteristics.

W prezentowanym artykule przedstawiono teorie aprobaty społecznej (dwuczynnikowa teoria aprobaty społecznej Delroya L. Paulhusa), motywacji osiągnięć (Cebulowy model motywacji osiągnięć Heinza Schulera) oraz aktywności prospołecznej jako czynniki przyczyniające się do wyborów zawodowych studentów. Głównym pytaniem postawionym w trakcie badania jest to, czy istnieje związek między akceptacją społeczną a motywacją polskich studentów do aktywności prospołecznej. Studenci zostali przetestowani za pomocą Testu Aprobaty Społecznej (TAS-22), Inwentarza Motywacji Osiągnięć (LMI-K) oraz autorską metryczką. Analiza statystyczna wykazała, że istnieje istotny związek między akceptacją społeczną a motywacją osiągnięć. Można zatem stwierdzić, że aprobata społeczna jest ważną motywacją osiągnięć wśród studentów udzielających się prospołecznie. Ponadto zwrócono uwagę na znaczenie aprobaty społecznej i motywacji jako czynników przyczyniających się w wyborze drogi zawodowej wśród studentów, w szczególności studentów kierunków humanistycznych i społecznych. Nie zauważono istotnych różnic między badanymi zmiennymi (aprobatą społeczną i motywacją osiągnięć) a cechami socjodemograficznymi i biograficznymi.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies