Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Inteligencja emocjonalna nauczycieli a ich otwartość na nowe doświadczenia

Tytuł:
Inteligencja emocjonalna nauczycieli a ich otwartość na nowe doświadczenia
Emotional intelligence of teachers and their openness to new experiences
Autorzy:
Katarzyna Nowosad
Data publikacji:
2023
Tematy:
nauczyciel
inteligencja emocjonalna
otwartość na doświadczenia
teacher
emotional intelligence
openness to experience
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The professional functioning of a teacher, their pedagogical effectiveness and the educational success of students largely depend on their emotional intelligence. Hence, in shaping the behaviour of students and young people, and especially in dealing with problems, an important role is played by the teacher’s way of experiencing the world and their openness to new experiences. The ability to effectively manage emotions prevents excessive levels of stress and, moreover, helps to deal with complicated situations during the lesson without negatively affecting the students in general. Recognizing the importance of this issue, also in the context of this journal, I undertook empirical research. I tried to determine to what extent openness to new experiences can explain the phenomenon of teachers’ emotional intelligence. The obtained results indicate that this is a positive relationship. The more teachers are open to new experiences, their adaptability increases accordingly, the ability to learn the value and importance of stimuli and events, mobilizing them to think and act as well as express their emotions.

Funkcjonowanie zawodowe nauczyciela oraz jego efektywność pedagogiczna i sukcesy edukacyjne uczniów w znacznym stopniu zależą od jego inteligencji emocjonalnej. Stąd w kształtowaniu zachowań uczniów i młodzieży, a szczególnie w radzeniu sobie z problemami, ważną rolę odgrywa sposób przeżywania przez nauczyciela świata i jego otwartość na nowe doświadczenia. Umiejętność skutecznego zarządzania emocjami zapobiega bowiem nadmiernemu poziomowi stresu i pomaga radzić sobie ze skomplikowanymi sytuacjami w trakcie lekcji, bez negatywnego wpływu na uczniów. Uznając znaczenie tej problematyki, również w kontekście niniejszej publikacji, podjęłam badania empiryczne. Dążyłam do określenia, w jakim stopniu otwartość na nowe doświadczenia pozwala wyjaśnić fenomen inteligencji emocjonalnej nauczycieli. Uzyskane wyniki wskazują, że jest to zależność dodatnia. Im bardziej nauczyciele są otwarci na nowe doświadczenie, tym bardziej wzrasta ich zdolność adaptacyjna, umiejętność poznawania wartości i ważności bodźców oraz wydarzeń, mobilizująca do myślenia i działania, a także wyrażania swych emocji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies