Tytuł pozycji:
Wykorzystywanie aplikacji opartych na sztucznej inteligencji w trakcie uczenia się – raport z badań przeprowadzonych wśród studentów i uczniów szkół średnich
Nowadays, there has been a rapid development of technological tools that have applications in the field of education. Some of these are based on artificial intelligence (AI), which is taking on a strategic dimension in the education sector. In the adaptation of AI, the attitudes of both teachers and students can be important. The aim of this article was to determine differences in the attitudes of undergraduate students and secondary school students with regard to their use of applications based on artificial intelligence for learning purposes. The article consists of an introduction, literature review, methods, results, conclusion. A survey was conducted to achieve the research objective. This survey of 306 Polish undergraduate students and 308 secondary school students was carried out in February and March 2024. The sample was purposive. The statistical analyses were carried out with the Statistica software. Hypotheses were tested using the Mann-Whitney U test. The study showed that the majority of those surveyed used AI-based applications when studying. The respondents used those tools mainly for the understanding of difficult subjects and/or for the translation of texts. The benefits they most frequently mentioned were: increased accessibility to learning materials, getting immediate feedback, easier tracking of learning results/achievements and making learning more attractive. Conversely, they identified the following as the greatest threats: more cases of academic/student dishonesty and plagiarism, over-reliance on technology at the expense of traditional teaching techniques, and a decline in students’ ability to think and analyse independently. Undergraduate students were more likely than secondary school students to acknowledge the importance of these risks.
Współcześnie doświadczamy gwałtownego rozwoju narzędzi technologicznych, które znajdują zastosowanie w nauczaniu. Niektóre z nich są oparte na sztucznej inteligencji (AI), która w edukacji zyskuje strategiczny wymiar. W adaptacji AI istotne znaczenie mogą mieć postawy zarówno nauczycieli, jak i studentów czy uczniów. Celem artykułu było ustalenie różnic w postawach studentów oraz uczniów szkół średnich dotyczących wykorzystywania przez nich aplikacji opartych na sztucznej inteligencji w trakcie uczenia się. Artykuł składa się z wprowadzenia, przeglądu literatury, metodyki badań, wyników, zakończenia. Aby zrealizować cel badawczy, w lutym i marcu 2024 r. przeprowadzono badania ankietowe – wśród 306 polskich studentów oraz 308 uczniów szkół średnich. Dobór próby był celowy. Analizy statystyczne przeprowadzono przy użyciu programu Statistica. Do weryfikacji hipotez posłużył test U Manna-Whitneya. Badania wykazały, że gros respondentów korzystało w trakcie nauki z aplikacji opartych na AI. Badani używali analizowanych narzędzi przede wszystkim w celu zrozumienia trudnych zagadnień i/lub do tłumaczenia tekstów. Korzyści, jakie najczęściej wskazywali to: większa dostępność materiałów edukacyjnych, uzyskiwanie natychmiastowej informacji zwrotnej; łatwiejsze śledzenie wyników/osiągnięć w nauce oraz zwiększenie atrakcyjności uczenia się. Do największych zagrożeń zaliczyli natomiast: większą liczbę przypadków nieuczciwości akademickiej/uczniowskiej i plagiatów, nadmierne poleganie na technologii (uzależnienie od technologii) kosztem tradycyjnych technik nauczania, spadek umiejętności samodzielnego myślenia i analizy wśród studentów oraz uczniów. Studenci częściej niż uczniowie szkół średnich dostrzegali znaczenie tych zagrożeń.