Tytuł pozycji:
Myślenie krytyczne w refleksji studentów – przyszłych nauczycieli
Critical thinking is currently regarded as a key competence – in the context of dealing with the information chaos that dominates the global information society, and in the context of the challenges of sustainable development. It is extremely important for all citizens to have this competence – and it takes on particular significance in the context of education. The article addresses the issue of how students in the field of teaching (teaching specialization) at the University of the Commission of National Education in Kraków understand and give importance to the competence of critical thinking. This research group was selected for the study as it was assumed that teachers are the people who decide what importance they assign to the development of this competence among children and youth and, therefore, what importance they will attach in the future to ensuring that their students acquire and develop critical thinking. The authors, using the method of qualitative content analysis, reconstructed the reflections of students – future teachers – on the subject of critical thinking in the constructivist trend. Analysis categories were distinguished, which allowed for the reconstruction of how the young people who will soon work in schools understand and give importance to critical thinking. Part of the research was financed by the ERASMUS+ project: CTIS – Critical Thinking in the Information Society: Erasmus+ KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education.
Myślenie krytyczne określane jest obecnie jako kompetencja kluczowa – w kontekście radzenia sobie z chaosem informacyjnym dominującym w społeczeństwie globalnej informacji oraz w obliczu wyzwań zrównoważonego rozwoju. Jest niezwykle ważne, aby tę kompetencję posiadali wszyscy obywatele – a szczególnego znaczenia nabiera ona w kontekście edukacji. W artykule podjęto problematykę tego, jak rozumieją i jakie znaczenie nadają kompetencji myślenia krytycznego studenci kierunków o specjalności nauczycielskiej w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Ta grupa została wyselekcjonowana do badania, założono bowiem, że to właśnie nauczyciele są osobami, które decydują o tym, jakie znaczenie przypisują rozwijaniu tej kompetencji wśród dzieci i młodzieży, i jaką wagę będą w przyszłości dokładać do tego, by ich uczniowie nabywali i rozwijali myślenie krytyczne. Autorzy, wykorzystując metodę jakościowej analizy treści, w nurcie konstruktywistycznym zrekonstruowali refleksje studentów – przyszłych nauczycieli – na temat myślenia krytycznego. Wyodrębniono kategorie analizy, które pozwoliły zrekonstruować, jak rozumieją i jakie znaczenie nadają myśleniu krytycznemu młodzi ludzie, którzy niebawem będą pracować w szkole. Część badań została sfinansowana w ramach projektu ERASMUS+: CTIS – Critical Thinking in the Information Society: Erasmus+ KA220-HED – Partnerstwa współpracy w szkolnictwie wyższym.