Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

O specyfice uczenia się podejmowanego w ramach amatorstwa

Tytuł:
O specyfice uczenia się podejmowanego w ramach amatorstwa
About the specifics of learning undertaken within amateurism
Autorzy:
Aleksandra Litawa
Data publikacji:
2022
Tematy:
amateurhood
interests
serious leisure
informal learning
amatorstwo
zainteresowania
nieformalne uczenie się
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Amateurism can be understood as all activities undertaken by an individual within a particular field voluntarily, for pleasure, but also for personal development. From the andragogical point of view amateurism regardless of the field in which it occurs, is primarily a learning space. This article attempts to show the features of this type of learning. The author searched for an answer to the question: What are the characteristics of amateur learning? The analysis of the issue through Antonina Gurycka’s model definition of interests, David Livingstone’s and Daniel Schugurensky’s concept of informal learning and Robert Stebbins’ perspective of serious leisure, led to the conclusion that learning undertaken within amateurism is usually a deliberate and high-intensity activity. It is an essential part of the subject’s everyday life, is active and explorative; it is autonomous and intrinsically motivated, effective and enjoyable.

Amatorstwo można rozumieć jako wszelkie czynności podejmowane przez jednostkę w obrębie danej dziedziny z pobudek czysto miłośniczych, dobrowolnie, dla przyjemności, ale i chęci własnego rozwoju. Z andragogicznego punktu widzenia amatorstwo, niezależnie od dziedziny, w której się urzeczywistnia, to przede wszystkim przestrzeń uczenia się jednostki. W artykule podjęto próbę ukazania specyfiki tego rodzaju uczenia się. Celem podjętych rozważań było rozpoznanie cech charakteryzujących uczenie się zachodzące w ramach amatorstwa. Poszukiwano odpowiedzi na pytanie: Jakie cechy charakteryzują uczenie się właściwe amatorstwu? Analiza zagadnienia w kontekście modelowej definicji zainteresowań Antoniny Guryckiej, koncepcji nieformalnego uczenia się Davida Livingstone’a i Daniela Schugurensky’ego oraz perspektywy serious leisure Roberta Stebbinsa dała podstawę do stwierdzenia, że uczenie się występujące w ramach amatorstwa jest zazwyczaj działaniem świadomym i nacechowanym dużą intensywnością. Stanowi istotną część codzienności podmiotu, ma aktywny i odkrywczy charakter; jest autonomiczne i wewnętrznie motywowane, efektywne i przyjemne.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies