Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uczenie się transformatywne w procesie przewlekłej choroby trzustki. Analiza pamiętników cyfrowych

Tytuł:
Uczenie się transformatywne w procesie przewlekłej choroby trzustki. Analiza pamiętników cyfrowych
Transformative learning in the process of chronic pancreatic disease. Digital diary analysis
Autorzy:
Zuzanna Wojciechowska
Data publikacji:
2023
Tematy:
transformative learning
biography
disease
pancreatitis
digital diaries
transformatywne uczenie się
biografia
choroba
zapalenie trzustki
pamiętniki cyfrowe
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In this article, the author presents the problem of learning in the disease process from the perspective of the transformative learning theory by Jack Mezirow. The text contains conclusions from the biographical research conducted between 2017-2022 which concerned the stages of learning and the stages of pancreatic disease, the ongoing transformation of the subject’s frame of reference (reframing), as well as changes in the way a person gives meaning to surrounding reality seen as a result of the ongoing process of reframing. She also characterises the processes of the transformation of a person’s frame of reference. In the later part of the article, the author describes the influence of breakthrough events on transformative learning and how it contributes to the transformation of the patient’s sense of helplessness into agency. The article also includes the author’s reflections on the dynamics of the disease’s impact on one’s subjective sense of happiness and fulfilment in life.

W artykule autorka podejmuje problematykę uczenia się w procesie choroby w perspektywie teorii uczenia się transformatywnego autorstwa Jacka Mezirowa. Tekst zawiera wnioski z badań biograficznych, prowadzonych w latach 2017-2022, dotyczących etapów uczenia się w kontekście etapów choroby trzustki, zachodzącej transformacji posiadanej przez podmiot ramy odniesienia (reframing), a także zmiany sposobu nadawania znaczeń przez człowieka w wyniku zachodzącego procesu przeramowania. Autorka ukazuje trzy etapy transformatywnego uczenia się na przykładzie narracji wybranych osób badanych. Charakteryzuje również procesy przekształcania posiadanej przez człowieka ramy odniesienia. W dalszej części artykułu autorka przedstawia wpływ wydarzeń przełomowych na uczenie się transformatywne i przemianę poczucia bezradności chorego w sprawczość. Artykuł zawiera również refleksje autorki związane z kwestią dynamiki wpływu choroby na subiektywnie odczuwane przez chorych poczucie szczęścia i spełnienia w życiu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies