Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Szkolnictwo zawodowe po dekadzie modernizacji

Tytuł:
Szkolnictwo zawodowe po dekadzie modernizacji
Vocational education: ten years after modernisation
Autorzy:
Mirosław Bobek
Data publikacji:
2023
Tematy:
vocational education
educational platform
dual system
labormarket
profession
vocational school
edukacja zawodowa
platforma edukacyjna
systemdualny
rynek pracy
zawód
szkoła branżowa
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The premise for writing the article is a discussion of the state of education, and in this case of its important link, i.e. vocational education. Vocational education aspects in the era of reconstruction are emphasized, and subsequent stages and conditions related to the implementation of the dual training model are taken into account. Based on the analysis of documents, the author presents recommendations for the perception of vocational school as a school of positive choice which responds to the needs of the labor market. The imposed social framework has fundamental implications for the achievement of the goals of vocational education of students of Level 1 vocational school, who under these specific conditions must be prepared to perform vocational tasks in a dynamically changing environment. They are decisive for the creation of information- and knowledge-based opportunities for both teachers and students. Therefore, the conditions in which vocational training takes place are taken into consideration in determining the strategy of educational activities. Solutions adopted for teaching theoretical vocational preparation subjects and practical vocational training in real working conditions are discussed.

Przesłanką do napisania artykułu jest dyskurs nad stanem edukacji, a w tym przypadku jej ważnego ogniwa, jakim jest szkolnictwo zawodowe. Akcentując aspekty edukacji zawodowej w dobie przebudowy, uwzględniono kolejne etapy i uwarunkowania związane z wdrażaniem modelu kształcenia dualnego. Na podstawie analiz dokumentów zaprezentowano wskazania sugerujące postrzeganie szkoły zawodowej jako szkoły pozytywnego wyboru i odpowiadającej na potrzeby rynku pracy. Narzucone ramy społeczne mają zasadnicze implikacje dla realizacji celów edukacji zawodowej uczniów szkoły branżowej I stopnia, którzy w tych szczególnych warunkach muszą zostać przygotowani do wykonywania zadań zawodowych w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Szkoły te mają decydujące znaczenie dla tworzenia możliwości opartych na informacji i wiedzy zarówno dla nauczycieli, a także dla uczniów. Dlatego uwzględniono warunki, w jakich przebiega nauka zawodu wyznaczając strategię działań edukacyjnych. Omówiono przyjęte rozwiązania prowadzenia zajęć z teoretycznych przedmiotów przygotowania zawodowego i praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach pracy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies