Tytuł pozycji:
Modern Approach to E-commerce in China Based on WeChat as an Example of an All-In-One ‘Super App’
Koniec lat 90., czyli czas wprowadzenia cenzury w Chinach, był momentem przełomowym dla chińskich firm. Podczas gdy ówcześnie wiele zachodnich aplikacji zostało zakazanych w Chinach, chińscy przedsiębiorcy zaczęli rozwijać swoje produkty w znacznie szybszym tempie. Przykładem jest firma Tencent, twórca aplikacji WeChat, która zaledwie w ciągu kilku lat zrewolucjonizowała rynek E-commerce w Chinach. Chiński E-commerce różni się od zachodnich rynków internetowych charakterystyką zachowania konsumenta, platform zakupowych czy marek, jest nowym modelem współtworzenia wśród konsumentów. W niniejszej pracy przedstawiono fragment wyników badań własnych przeprowadzonych wśród przedsiębiorców oraz osób prywatnych korzystających z aplikacji WeChat do celów biznesowych lub/i prywatnych w Chinach. Celem poniższego opracowania jest przedstawienie chińskiego E-commerce oraz różnic pomiędzy zachowaniem klienta Zachodniego i Chińskiego na przykładzie aplikacji WeChat. Zastosowaną metodą badawczą jest studium przypadku aplikacji WeChat w Chinach. Źródła pracy stanowią analiza kwerendy literatury przedmiotu z zakresu E-commerce, analiza danych statystycznych, badań pierwotnych, tj. fragment wyników pilotażowych badań własnych.
The late 1990s, when censorship was introduced in China, was a watershed moment for many Chinese companies. At that time, as many Western applications became banned in China, Chinese entrepreneurs began to develop their products at a much faster pace. An example is Tencent company which launched the WeChat application, which revolutionized the E-commerce market in China within just a few years. Chinese E-commerce differs from the Western Internet markets by the characteristics of consumer behavior, shopping platforms, or brands, which is a new co-creation model among consumers and brands. The given research paper presents a fragment of the results of own research conducted among the entrepreneurs and individuals who use the WeChat application for business or/and private purposes in China. The aim of the following study is to present the Chinese E-commerce market, and the difference between the Western and Chinese customer approaches in the example of the WeChat application. The research method used is a WeChat application case study in China. The source of the work is an analysis of the literature query in the field of E-commerce, analysis of the statistical data, and primary data, i.e., a fragment of the results of the pilot own research.