Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pokusa reklamy. Wokół polskiej fotografii reklamowej w 2. połowie lat 70. XX wieku

Tytuł:
Pokusa reklamy. Wokół polskiej fotografii reklamowej w 2. połowie lat 70. XX wieku
The Temptation of Advertising. Around Polish Advertising Photography in the Second Half of the 1970s
Autorzy:
Maciej Szymanowicz
Data publikacji:
2025
Tematy:
fotografia reklamowa
fotografia mody
reklama socjalistyczna
wystawy fotografii w PRL
duogram
Małgorzata W. Borowska
Tomek Sikora
Stefan Wojnecki
advertising photography
fashion photography
socialist advertising
photographic exhibitions in Poland during the communist period
Opis fizyczny:
application/pdf
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this article is to present one of the most forgotten and academically disregarded themes of the 20th-century history of Polish photography, namely, the Polish artists’ interest in advertising photography. Despite an extensive historical introduction, the text is mainly devoted to exhibitions held in the period 1977–1979, which were the culmination point in the development of advertising photography in the People’s Republic of Poland. These were the exhibition Polska Fotografia Reklamowa (Poznań, 1978) and the advertising photography displays at the “Złocisty Jantar” Polish Photography Competition in Gdańsk (1977 and 1979). In addition, the article contains an analysis of three radical ways of practising advertising photography, proposed by Małgorzata W. Borowska, Tomek Sikora, Marcin Mroszczak and Stefan Wojnecki, exemplifying the aspirations of the art of persuasion at the time.

Celem artykułu jest prezentacja jednego z najbardziej zapomnianych i pomijanych w refleksji nad XX-wiecznymi dziejami polskiej fotografii wątków – zainteresowania polskich twórców fotografią reklamową. Pomimo obszernego historycznego wprowadzenia tekst jest w głównej mierze poświęcony ekspozycjom z lat 1977–1979, które stanowiły moment kulminacyjny w rozwoju polskiej fotografii reklamowej w okresie PRL. Były to wystawa Polska Fotografia Reklamowa (Poznań, 1978) oraz pokazy fotografii użytkowej w ramach gdańskiego Konkursu Fotografii Polskiej „Złocisty Jantar” (1977 i 1979). Tekst zawiera również analizę trzech radykalnych sposobów uprawiania fotografii reklamowej, które zaproponowali Małgorzata W. Borowska, Tomek Sikora i Marcin Mroszczak oraz Stefan Wojnecki, egzemplifikujących ówczesne dążenia w zakresie sztuki perswazji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies