Tytuł pozycji:
Pokusa reklamy. Wokół polskiej fotografii reklamowej w 2. połowie lat 70. XX wieku
The aim of this article is to present one of the most forgotten and academically disregarded themes of the 20th-century history of Polish photography, namely, the Polish artists’ interest in advertising photography. Despite an extensive historical introduction, the text is mainly devoted to exhibitions held in the period 1977–1979, which were the culmination point in the development of advertising photography in the People’s Republic of Poland. These were the exhibition Polska Fotografia Reklamowa (Poznań, 1978) and the advertising photography displays at the “Złocisty Jantar” Polish Photography Competition in Gdańsk (1977 and 1979). In addition, the article contains an analysis of three radical ways of practising advertising photography, proposed by Małgorzata W. Borowska, Tomek Sikora, Marcin Mroszczak and Stefan Wojnecki, exemplifying the aspirations of the art of persuasion at the time.
Celem artykułu jest prezentacja jednego z najbardziej zapomnianych i pomijanych w refleksji nad XX-wiecznymi dziejami polskiej fotografii wątków – zainteresowania polskich twórców fotografią reklamową. Pomimo obszernego historycznego wprowadzenia tekst jest w głównej mierze poświęcony ekspozycjom z lat 1977–1979, które stanowiły moment kulminacyjny w rozwoju polskiej fotografii reklamowej w okresie PRL. Były to wystawa Polska Fotografia Reklamowa (Poznań, 1978) oraz pokazy fotografii użytkowej w ramach gdańskiego Konkursu Fotografii Polskiej „Złocisty Jantar” (1977 i 1979). Tekst zawiera również analizę trzech radykalnych sposobów uprawiania fotografii reklamowej, które zaproponowali Małgorzata W. Borowska, Tomek Sikora i Marcin Mroszczak oraz Stefan Wojnecki, egzemplifikujących ówczesne dążenia w zakresie sztuki perswazji.