Tytuł pozycji:
Labirynt Bramy: tropem okruchów
A presentation of the activity of the “Grodzka Gate – NN Theatre” Centre in Lublin, linked with the remembrance of Shoah and assuming the form of a ”memory theatre” fostered by Tomasz Pietrasiewicz, founder of “Grodzka Gate”. The author of this sketch indicates and interprets several prime motifs of the artistic vision pursued by Pietrasiewicz, accentuating its invigorating tensions while perceiving emergent ethical and artistic perspectives through a prism of labyrinth qualities seen as a specific canvas of the Gate’s activity, comprehended both literally and metaphorically, as well as a “memory theatre” taking place within and due to the Gate.
Artykuł dotyczy działalności Ośrodka „Brama Brodzka - Teatr NN” w Lublinie, związanej są z pamięcią o Szoa i przekładającej się na „teatr pamięci” uprawiany przez twórcę Bramy, Tomasza Pietrasiewicza. Autor szkicu wskazuje i poddaje interpretacji kilku głównych wątków artystycznej wizji Pietrasiewicza, akcentuje ożywiające ją napięcia, a wyłaniające się z niej perspektywy etyczne i artystyczne postrzega przez pryzmat labiryntowości jako swoistej - pojętej zarówno dosłownie, jak i metaforycznie - kanwy działań Bramy oraz wydarzającego się w niej i za jej sprawą „teatru pamięci”.