Tytuł pozycji:
Performing the Power of the Photography: “BeHere/1942” by Masaki Fujihata
The aim of this article is to analyze the art and research project BeHere/1942 (2022) by the Japanese media artist Masaki Fujihata. The collectively created intermedia system, which enables viewer participation, refers to a forgotten series of propaganda photographs documenting the internment of West-Coast Americans of Japanese descent in the Little Tokyo district of Los Angeles. BeHere/1942 employs creative strategies developed by Fujihata, who is an acclaimed pioneer of the use of augmented reality technology in media art. The project also constitutes a daring form of critique of the dominant media narrative about the historical event. The article examines the forms of experience in which the creators of BeHere/1942 enmesh the viewers. Particular attention is paid to interactivity, a new understanding of historical photography, and the act of photographing as a performance of power.
Celem tekstu jest analiza projektu artystyczno-badawczego BeHere/1942 (2022), koncepcji japońskiego artysty sztuki mediów Masakiego Fujihaty. Stworzony kolektywnie intermedialny system, w którym widz może uczestniczyć, odwołuje się do zapomnianego cyklu fotografii propagandowych dokumentujących internowanie Amerykanów pochodzenia japońskiego z zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych na terenie dzielnicy Little Tokyo w Los Angeles. BeHere/1942 opiera się na różnych strategiach twórczych uznanego pioniera wykorzystywania technologii rozszerzonej rzeczywistości w sztuce mediów. Jest również brawurową formą krytyki dominującej narracji medialnej na temat wydarzenia historycznego. W tekście analizowane są formy doświadczenia, w jakie wikłają uczestników twórcy BeHere/1942. Zwraca się tu szczególną uwagę na kwestie interaktywności, nowego rozumienia fotografii historycznej oraz aktu fotografowania jako performansu władzy.