Tytuł pozycji:
Dialog z pierwowzorem literackim: Programy teatralne Andrzeja Mleczki
The aim of the article is to analyse selected illustrations by Andrzej Mleczko in the theatre programmes of Teatr im. Jana Kochanowskiego (Jan Kochanowski Theatre) in Opole (1975–1979) and Teatr im. Stefana Jaracza (Stefan Jaracz Theatre) in Łódź (1979–1988). Drawing on intertextuality theory and the findings of Julia Kristeva, Michał Głowiński, and Ryszard Nycz, the author sets out to interpret the cartoonist’s drawings as dialogues with their literary models, in which Mleczko uses means such as parody, caricature, and grotesque. The description of his intertextual practices is preceded by a discussion of the differences and similarities between the Opole and Łódź programmes. The illustrations are grouped based on, i.a., the intertextual criteria proposed by Nycz: attribution, presupposition, and anomaly.
Celem artykułu jest analiza wybranych ilustracji Andrzeja Mleczki publikowanych w programach teatralnych Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu (1975–1979) oraz Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi (1979–1988). W odniesieniu do teorii intertekstualności oraz ustaleń Julii Kristevy, Michała Głowińskiego i Ryszarda Nycza autorka podejmuje próbę interpretacji rysunków satyryka jako dialogów z pierwowzorami literackimi – przy użyciu takich środków jak parodia, karykatura i groteska. Opis praktyk intertekstualnych Mleczki został poprzedzony omówieniem różnic i podobieństw między programami opolskimi i łódzkimi. Prace zostały pogrupowane między innymi według kryteriów intertekstualnych zaproponowanych przez Nycza: atrybucji, presupozycji oraz anomalii.