Tytuł pozycji:
Meritocracy and inequality – exploring a complex relationship
Ostatnie badania sugerują, że problem nierówności wydaje się legitymizowany przez postawy merytokratyczne. Choć twierdzi się, że merytokracja uzasadnia nierówności społeczno-ekonomiczne poprzez definiowanie indywidualnych osiągnięć i wysiłków jako przyczyn nierówności, często nie dostrzega się, jak działają mechanizmy leżące u jej podstaw. W niniejszym opracowaniu badano, jak merytokracja podtrzymuje nierówności. W swojej mieszanej, sekwencyjnej konstrukcji wyjaśniającej najpierw opiera się na danych ilościowych pochodzących z kwestionariusza, stwierdzając znacząco pozytywną i nieelastyczną relację między akceptacją nierówności a przekonaniami merytokratycznymi. Następnie przeprowadzono jakościowy, systematyczny przegląd literatury, sugerując, że związek między merytokracją a nierównością może być bardziej okrężny, niż wcześniej zakładano. Ponadto wyniki sugerują, że merytokratyczne postawy ludzi zależą bardziej od ich kontekstu społecznego niżod ich aprobaty dla merytokracji.
Recent studies have suggested that the inequality problem seems to be legitimated by meritocratic attitudes. Whilst it is argued that meritocracy justifies socio-economic inequalities by defining individual achievements and efforts as causes for inequality, it is often overlooked how underlying mechanisms work. This study investigates how meritocracy sustains inequalities. In its mixed methods explanatory sequential design, it first builds on quantitative data from an International Social Survey Programme (ISSP) questionnaire, finding a significantly positive and inelastic relationship between inequality acceptance and meritocratic beliefs. Subsequently, a qualitative systematic literature review is conducted, suggesting that the relationship between meritocracy and inequality may be more circular than previously assumed. Furthermore, the results suggest that people’s meritocratic attitudes depend more on their social context than on their endorsement of meritocracy.