Tytuł pozycji:
Lokalne Organizacje Turystyczne jako czynnik rozwoju regionalnego – ocena funkcjonowania
Tourism development is perceived as one of the strategies with a positive impact on national and local economies Following global trends these three levels was introduced in Poland in 2000 for organisations devoted to the development and promotion of tourism. This paper focuses on tourism development at the local level, i.e. Local Tourism Organisations (LTOs). It aims to assess whether the 3-tier tourism development system complies with its purpose at the LTO level. In 2013, questionnaires were sent to all LTOs registered in Poland (only 30 of 130 LTOs participated in the research), and next to members of these LTOs, which completed the survey (88 of 500 participated in the research). Study results suggest that LTOs do fulfil their primary task of contributing to the development of tourism in the region. The main advantages of membership are marketing benefits and the consolidation of activities with other members. Moreover, the presence of LTOs on the local market supports activities associated with tourism promotion. Despite the positive study results, the functioning of LTOs in Poland requires corrective measures. Organisations should place stronger emphasis on the integration of the various stakeholder groups in the region and become more involved in inter-regional cooperation and the development of new tourism products.
Rozwój turystyki jest czynnikiem przynoszącym pozytywny wpływ na narodową i lokalną gospodarkę. W Polsce w roku 2000 wprowadzono hierarchiczną strukturę organizacji zajmujących się rozwojem i promocją turystyki. Niniejsze opracowanie dotyczy rozwoju turystyki na poziomie lokalnym z punktu widzenia działalności Lokalnych Organizacji Turystycznych (LOT). Celem niniejszego artykułu jest zbadanie, czy trójstopniowy system rozwoju turystyki POT-ROT-LOT spełnia swoje zadanie na poziomie lokalnym. W 2013 r. prze- prowadzono, drogą elektroniczną, badania ankietowe wśród wszystkich zarejestrowanych LOT-ów, czyli 130, spośród których ankiety wypełniło jedynie 30. W badaniach wzięli udział także członkowie LOT-ów, którzy wypełnili i odesłali kwestionariusze, czyli 88 podmiotów. Na podstawie wyników badań można stwierdzić, że LOT-y spełniają swoje podstawowe zadanie – przyczyniają się do rozwoju turystyki w regionach. Główne korzyści, czerpane z przynależności do organizacji, to korzyści marketingowe i możliwość konsolidacji działań z innymi członkami. Obecność LOT-ów na lokalnym rynku wspiera również działania związane z promocją turystyki. Mimo pozytywnych wyników badań funkcjonowanie LOT-ów w Polsce ma też wady, które wymagają działań naprawczych. Organizacje powinny zwrócić większą uwagę na integrację różnych grup interesu występujących na danym obszarze, a także bardziej zaangażować się we współpracę międzyregionalną i tworzenie nowych produktów turystycznych.