Tytuł pozycji:
Tourism (re)configured: Geographical thinking in tourism studies
Artykuł przeglądowy poszukuje odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób myślenie geograficzne może wzbogacić badania nad turystyką, zwłaszcza w kontekście rosnącego wpływu turystyki na przestrzeń i miejsce oraz jej transformacji w różnorodne konfiguracje przestrzenne i społeczne. Artykuł wskazuje wzajemne relacje między geografią a turystyką, zwracając uwagę na znaczenie wyobrażeń geograficznych i performatywności miejsc, które są ze sobą powiązane. Turystyka, poprzez wyobrażenia i praktyki, jest przedstawiana jako istotny czynnik w procesie kreowania miejsc, kształtujący ich dynamikę przestrzenną. Artykuł, inspirowany analizą sztuki jako formą „poznawania inaczej” oraz kuratorskim zwrotem w turystyce, przyjmuje formę wirtualnej wystawy, w której znajdują się cztery dzieła sztuki ilustrujące paradoksy miejsc jako „scen turystycznych”, wpływ ekologiczny turystyki, wymiar płci w turystyce oraz powrót do tak podstawowego aktu, jakim jest spacer, jako temat turystyczny. Dzieła sztuki „wystawiane” w ramach niniejszej pracy przeglądowej dostarczają bezpośrednich spostrzeżeń dotyczących doświadczenia, realizacji i postrzegania turystyki. Artykuł sugeruje, że interdyscyplinarne podejście do wiedzy geograficznej, uwzględniające jej różnorodne dziedziny, może przyczynić się do głębszego zrozumienia złożonego wpływu turystyki na przestrzeń i miejsce. Przyszłe badania powinny dążyć do przekraczania granic akademickich i dyscyplinarnych w odpowiedzi na pojawiające się globalne wyzwania.
This review article delves into the ways in which geographical thought can enhance tourism studies, particularly at a time when tourism is expanding its impact and transforming into diverse spatial and social configurations. The article contends that there is a reciprocal relationship between geography and tourism, and highlights the heuristics offered by the notions of geographical imaginaries and place performances once they become intertwined. The article presents tourism as a key player in place-making, shaping spatial dynamics through tourist imaginations and practices. Inspired by accounts on art as a form to ‘knowing otherwise’ and the curatorial turn in tourism, the article proceeds as a curated virtual exhibition including four artworks to illustrate the paradoxes of places as ‘tourist stages’, the ecological footprint of tourism, the gendered dimension in tourism, and the return of such a simple act as walking as a topic for tourism. The artworks ‘exhibited’ to advance the review offer direct insights on the experience, enactment, and perception of tourism. The article ultimately suggests that geographical knowledge, when interdisciplinarily engaged across its diverse branches can deepen the understanding of tourism’s complex impact on space and place, and future research should continue to extend beyond academic and disciplinary boundaries to address emerging global challenges.