Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Autentyczność obiektów kulturowych krajobrazu Ojcowskiego Parku Narodowego w opiniach turystów

Tytuł:
Autentyczność obiektów kulturowych krajobrazu Ojcowskiego Parku Narodowego w opiniach turystów
The authenticity of cultural objects in the landscape of the Ojców National Park in the opinions of tourists
Autorzy:
Witold Warcholik
Data publikacji:
2024
Tematy:
krajobraz
dziedzictwo kulturowe
autentyczność
doświadczenia turystów
Ojcowski Park Narodowy
landscape
cultural heritage
authenticity
tourists’ experiences
Ojców National Park
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Based on an analysis of the value of ratings and the content of reviews, obtained from online opinion aggregators, an assessment was made of the popularity and attractiveness of cultural heritage sites in the Ojców National Park (OPN). The purpose of the study was to identify and assess the scale of the potential relationship between the perception of their authenticity and the reviews issued. Tourists identify a very narrow group of cultural heritage objects with the national park, and in the absence of expert knowledge, they differ in their perception and understanding of their authenticity. It has been shown that the authenticity of cultural objects of the OPN landscape, understood in an existential or constructivist rather than objectivist dimension, is an element that influences the experience of a small percentage of tourists. What is important is direct contact with something unique, unusual, the so-called nimbus of authenticity, and the distribution of evaluations is fundamentally influenced by the process referred to as the sacralization of the view. A marginal issue in the opinions given is the problem of the disappearance of authenticity of heritage objects and the emergence of an adulterated image of space, due to the growing needs of tourism. The evaluation of cultural heritage sites in the studied context of authenticity, more often than in the case of natural heritage sites, is hampered by the fact that a sizable group of opinions and evaluations are concerned only with the issue of tourist organization. The results presented can provide a starting point for discussion, as well as verification of tourist attractions considered leading in the study area, and evaluation of the importance of authenticity in creating a tourist offer on the part of tour operators.

W oparciu o analizę wartości ocen i treści recenzji pozyskanych z internetowych agregatorów opinii, dokonano oceny popularności i atrakcyjności obiektów dziedzictwa kulturowego na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego (OPN). Celem pracy była identyfikacja i ocena skali potencjalnego związku percepcji ich autentyczności z wystawionymi opiniami. Turyści identyfikują z parkiem narodowym bardzo wąską grupę obiektów dziedzictwa kulturowego i przy braku wiedzy eksperckiej, różnią się oni w postrzeganiu i w rozumieniu ich autentyczności. Wykazano, że autentyczność obiektów kulturowych krajobrazu OPN, rozumiana raczej w wymiarze egzystencjalnym lub konstruktywistycznym, a nie obiektywistycznym, jest elementem wpływającym na doświadczenie niewielkiego odsetka turystów. Istotny jest bezpośredni kontakt z czymś wyjątkowym, niezwykłym, tzw. nimb autentyczności, a na rozkład ocen zasadniczy wpływ ma proces określany mianem sakralizacji widoku. Marginalnym zagadnieniem w wystawionych opiniach jest problematyka zanikania autentyczności obiektów dziedzictwa kulturowego i pojawianie się zafałszowanego obrazu przestrzeni, z uwagi na rosnące potrzeby turystyki. Ocena obiektów dziedzictwa kulturowego w badanym kontekście autentyczności, częściej niż w przypadku obiektów dziedzictwa przyrodniczego, jest utrudniona, gdyż spora grupa opinii i ocen dotyczy wyłącznie kwestii organizacji ruchu turystycznego. Przedstawione wyniki mogą stanowić punkt wyjścia dyskusji, jak i weryfikacji atrakcji turystycznych, uznanych za najważniejsze w badanym terenie oraz oceny znaczenia autentyczności w kreowaniu oferty turystycznej organizatorów turystyki.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies