Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Snoilskys Svenska bilder i skolan och kulturminnets förändringar

Tytuł:
Snoilskys Svenska bilder i skolan och kulturminnets förändringar
Snoilsky’s Svenska bilder at School and the Changes of Cultural Memory
Autorzy:
Erik Zillén
Data publikacji:
2023
Tematy:
Carl Snoilsky
Svenska bilder
pamięć kulturowa
recepcja szkolna
kanon
wychowanie patriotyczne
cultural memory
reception of literary texts in the educational context
canon
patriotic upbringing
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article investigates the reception of Carl Snoilsky’s Svenska bilder (Swedish Pictures) in Swedish schools, from the 1890s until today, in the light of the concept of cultural memory. For more than half a century, Snoilsky’s cycle of poems, depicting important events and figures in Sweden’s early modern history, belonged to the literary school canon; three special school editions were published in 1894, 1931, and 1939 respectively, and frequently reprinted. In the 1960s, however, due to radical educational reforms, and the ensuing abandoning the idea of patriotic upbringing, the collection of historical poems lost its strong standing as a set reading, and it has since been more or less absent from the teaching of literature at school. It is concluded that the reception of Svenska bilder in the educational context reflects in several respects pronounced changes of Swedish cultural memory during the 20th century.

Artykuł bada recepcję Svenska bilder Carla Snoilsky’ego w szwedzkich szkołach, od lat 90. XIX wieku do dziś, w świetle koncepcji pamięci kulturowej. Przez ponad pół wieku cykl wierszy Snoilsky’ego, przedstawiający ważne wydarzenia i postaci z wczesnonowożytnej historii Szwecji, należał do kanonu lektur szkolnych; trzy specjalne wydania dla szkół ukazały się odpowiednio w 1894, 1931 i 1939 roku i były często wznawiane. W latach 60. XX wieku, na skutek radykalnych reform oświatowych, nastąpiło odejście od idei wychowania narodowego, w wyniku czego ten zbiór wierszy historycznych stracił swoją silną pozycję jako lektura szkolna i od tego czasu jest mniej lub bardziej nieobecny w nauczaniu literatury. Wypływa z tego wniosek, że szkolna recepcja Svenska bilder pod wieloma względami odzwierciedla głębokie zmiany szwedzkiej pamięci kulturowej w XX wieku.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies