Tytuł pozycji:
Female Educational Ideals in Polish Periodicals on Pedagogy in the Years 1918–1939
Problematyka ideałów wychowania jest niezwykle ważna dla pedagogów i nauczycieli – za ich pomocą buduje się obrazy, które wyznaczają cele, metody, formy i środki pracy pedagogicznej, a więc wpływają nie tylko na teorię i praktykę wychowania, ale również na rozwój przyszłych pokoleń i całego społeczeństwa. Kwestia ideałów wychowawczych odnoszących się do kobiety jest tym bardziej ciekawym zagadnieniem – podejście do kobiety, jej roli w społeczeństwie i edukacji zmieniło się bardzo na przestrzeni ostatnich stuleci. W niniejszym artykule chciałam przybliżyć pewien wycinek tego procesu przemian dotyczący Polski z lat 1918–1939.Dlatego też celem naukowym prezentowanych w artykule badań była rekonstrukcja funkcjonujących w dwudziestoleciu międzywojennym w czasopiśmiennictwie pedagogicznym ideałów wychowawczych kobiety oraz analiza ich zróżnicowania ze względu na założenia filozoficzno-ideologiczne różnych koncepcji wychowania. Przedstawione poniżej wyniki badań własnych są rozpoznaniem zaniechanego czy zapomnianego obszaru polskiej myśli pedagogicznej.
The phenomenon of educational ideals is immensely important to educators and teachers – they are used as tools to build images that determine goals, methods, forms, and means of educational works and so they have an impact not only on educational theory and practice, but also on the development of future generations and the entire society. The issue of female educational ideals is a particularly interesting one – the approach to women, their role in society and education, has changed hugely over the past centuries. In this paper, I wanted to present a certain excerpt of this process with regard to the Poland of the years 1918–1939. The scientific goal of research presented in the article was to reconstruct female educational ideals functioning in the interwar period as found in educational periodicals and analysing their diversification against philosophical and ideological premises of various educational concepts. Results of research presented below constitute and attempt to identify a neglected or forgotten aspect of Polish pedagogical thought.