Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

O związkach pedagogiki z literaturą dziecięcą w świetle sylwetki Stanisława Jachowicza

Tytuł:
O związkach pedagogiki z literaturą dziecięcą w świetle sylwetki Stanisława Jachowicza
About Connection between Pedagogy and Children Literature in the light of Vita of Stanisław Jachowicz
Autorzy:
Alicja Ungeheuer-Gołąb
Data publikacji:
2019
Tematy:
literatura dla dzieci
pedagogika
Stanisław Jachowicz
literature for children
pedagogy
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article present the vita of Stanisław Jachowicz ‒ the author of literary works for children in Poland as well as the educationalist living in the XIX century. The authoress caracterises briefly the main areas of his literary, pedagogical and social activity. She takes into account the meaning of Jachowicz’s activity for the development of contemporary literature for children. The silhouette of the writer-educationalist is presented as a background to take a subject of connections between pedagogy and children literature. An attempt has been made to point to common areas and influences, that determine pedagogical function of literary works for young readers. The authoress accentuates the co-existence of pedagogical ideas and messages included in literary works for children in the times of its development.

W artykule przedstawiono sylwetkę Stanisława Jachowicza – twórcy literatury dla dzieci w Polsce oraz pedagoga żyjącego w XIX wieku. Autorka krótko scharakteryzowała obszary jego działalności literackiej, pedagogicznej i społecznej. Uwzględniła znaczenie aktywności Jachowicza dla rozwoju współczesnej literatury dziecięcej. Postać pisarza-pedagoga została tu wykorzystana jako tło dla podjęcia tematu związków między pedagogiką a literaturą dla dzieci. Zwrócono uwagę na niektóre zależności miedzy obydwiema dziedzinami. Podjęto próbę wskazania wspólnych obszarów i wpływów, które determinują wychowawczą funkcję utworów literackich dla młodych czytelników. Autorka akcentuje wspólnotę idei pedagogicznych i przesłań włączanych do piśmiennictwa dla dzieci na przestrzeni jego rozwoju.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies