Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Doradztwo edukacyjno-zawodowe jako element zwiększania dostępności uczelni wyższych dla studentów z niepełnosprawnościami

Tytuł:
Doradztwo edukacyjno-zawodowe jako element zwiększania dostępności uczelni wyższych dla studentów z niepełnosprawnościami
Educational and career counselling as part of making universities more accessible to students with disabilities
Autorzy:
Wioleta Duda
Monika Czerw
Data publikacji:
2023
Tematy:
doradztwo edukacyjno-zawodowe
tranzycja
dostępność
inkluzja
educational and vocational guidance
transition
accessibility
inclusion
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Every individual has a range of choices for their life path. It is largely dependent on family, environment, value system and a very important area for every individual - education. It is education that opens a window onto the world, helps us find our place, achieve success, but above all, education is an opportunity for an equal start in adult life for everyone, regardless of background, wealth or place of residence. This is particularly important in the case of people with disabilities who, as full members of society, constantly have to prove that they have the same rights, that they can and want to fulfil the same responsibilities. However, this is not always possible due to the full accessibility barriers that still exist. These also apply to public buildings and services, including education. Measures taken in recent years have significantly improved architectural and digital accessibility. This is also noticeable in higher education, which is increasingly inclusive. However, this support should be extended to assist students with disabilities in their transition to the labour market, so that the inclusion process also takes place after the end of education. It is the educational and career counselling process that responds to the needs of students with disabilities, where they not only receive support, but also have the opportunity to plan their individual career path according to their predispositions, abilities and limitations. The essence of everyone’s life is to flourish, to have new goals. A vocational counsellor focusing on the desirable aspects of the psychological and social functioning of a student with a disability not only participates in his/her vocational activation, but also levels the playing field on the open labour market.

Każda jednostka ma szereg możliwości wyboru drogi życiowej. Jest ona w dużej mierze uzależniona od rodziny, otoczenia, systemu wartości i bardzo ważnego obszaru dla każdego człowieka – edukacji. To ona otwiera nam okno na świat, pomaga odnaleźć swoje miejsce, osiągnąć sukces, ale przede wszystkim edukacja jest szansą na równy start w dorosłe życie dla każdego, bez względu na pochodzenie, zamożność czy też miejsce zamieszkania. Szczególnie jest to istotne w przypadku osób z niepełnosprawnościami, które jako pełnoprawni członkowie społeczeństwa ciągle muszą udowadniać, że mają takie same prawa, że mogą i chcą pełnić takie same obowiązki. Nie zawsze jednak jest to możliwe ze względu na nadal występujące bariery związane z pełną dostępnością. Dotyczą one także budynków i usług publicznych, w tym edukacji. Działania podejmowane w ostatnich latach znacznie poprawiły dostępność architektoniczną i cyfrową. Jest to dostrzegalne także w szkolnictwie wyższym, coraz bardziej inkluzyjnym. Wsparcie to jednak należy rozszerzyć o pomoc studentom z niepełnosprawnościami w tranzycji na rynek pracy, tak aby proces inkluzyjny przebiegał także po zakończenie edukacji. To proces doradztwa edukacyjno-zawodowego jest odpowiedzią na potrzeby studentów z niepełnosprawnościami, w którym otrzymują nie tylko wsparcie, ale także mają możliwość zaplanowania swojej indywidualnej ścieżki kariery zgodnie z predyspozycjami, możliwościami i ograniczeniami. Istotą życia każdego człowieka jest jego rozkwit, nowe cele. Doradca zawodowy koncentrując się na pożądanych aspektach psychicznego i społecznego funkcjonowania studenta z niepełnosprawnością nie tylko uczestniczy w jego aktywizacji zawodowej, ale także wyrównuje szanse na otwartym rynku pracy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies