Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Occultism of the Silver Age of Russian Culture in the Evaluation of Nikolai Berdyaev

Tytuł:
Occultism of the Silver Age of Russian Culture in the Evaluation of Nikolai Berdyaev
Okultyzm okresu srebrnego wieku kultury rosyjskiej w ocenie Mikołaja Bierdiajewa
Autorzy:
Aleksander Posacki
Data publikacji:
2024
Tematy:
Nikolai Berdyaev
occultism
esotericism
mysticism
personalism
Mikołaj Bierdiajew
okultyzm
ezoteryzm
mistycyzm
personalizm
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule analizowane jest podejście Mikołaja Bierdiajewa do okultyzmu Srebrnego Wieku, który traktował jako zjawisko dwuznaczne. Dla Bierdiajewa okultyzm nie był jedynie szarlatanerią czy psychopatologią, lecz sferą niewyjaśnionych zjawisk, które mogą mieć istotne znaczenie duchowe. Bierdiajew odróżniał pozytywne aspekty ezoteryzmu od negatywnych wpływów okultyzmu. W jego epoce, zdominowanej przez mistycyzm i gnostycyzm, okultyzm i teurgia były przedmiotem intensywnych poszukiwań duchowych. Bierdiajew podkreślał, że magia, będąc formą deterministycznego panowania nad światem, różni się od mistyki, która prowadzi do boskiej wolności. Filozof krytykował zafascynowanie okultyzmem, dostrzegając w nim brak prawdziwej wolności. Dla Bierdiajewa istotne były również związki okultyzmu z magią, astrologią i demonologią, które analizował w kontekście personalizmu i wolności duchowej.

The article analyses Nikolai Berdyaev’s approach to occultism of the Silver Age, which he regarded as an ambiguous phenomenon. For Berdyaev, occultism was not merely charlatanism or psychopathology but a realm of unexplained phenomena that might have significant spiritual importance. Berdyaev distinguished positive aspects of esotericism from negative influences of occultism. In his era, dominated by mysticism and Gnosticism, occultism and theurgy were subjects of intense spiritual quests. Berdyaev emphasised that magic, as a form of deterministic control over the world, differs from mysticism, which leads to divine freedom. The philosopher criticised the fascination with occultism, perceiving it as lacking true freedom. Berdyaev also explored the connections between occultism and magic, astrology, and demonology, analysing them in the context of personalism and spiritual freedom.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies