Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Czworobok piechoty w dziewiętnastowiecznym malarstwie batalistycznym

Tytuł:
Czworobok piechoty w dziewiętnastowiecznym malarstwie batalistycznym
The infantry square in nineteenth-century battle painting
Autorzy:
Michał Rycaj
Data publikacji:
2024
Tematy:
czworobok piechoty
kawaleria
malarstwo batalistyczne
sztuka XIX wieku
Elizabeth Thompson
bitwa pod Quatre-Bras
infantry square
cavalry
military art
nineteenth-century art
battle of Quatre-Bras
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article attempts to describe and characterize the infantry square as a theme in nineteenth-century battle painting. This issue, hitherto not thoroughly addressed in art history literature, is associated with a number of outstanding works by leading battle painters of the nineteenth century. The analysis of paintings, as well as the literary works and historical events influencing their perception, aims to reconstruct the perception of the infantry square in broader society, especially in Britain. A key example and starting point for further discussion is Elizabeth Thompson’s 28th Regiment at Quatre-Bras. An important element of the article is the discussion of the methods used by artists to honour the heroism of soldiers while reflecting on their most important attributes. Demonstrating the complexity of the meanings associated with the infantry square reveals that its role in nineteenth-century painting far exceeded merely illustrating the formation on the battlefield.

W artykule podjęta została próba opisania oraz scharakteryzowania czworoboku piechoty jako tematu malarstwa batalistycznego w XIX wieku. Zagadnienie to, dotychczas nieporuszane wyczerpująco w literaturze historycznoartystycznej, wiąże się z szeregiem wybitnych dzieł czołowych malarzy batalistów XIX stulecia. Analiza obrazów, a także wpływających na ich postrzeganie utworów literackich oraz wydarzeń historycznych, ma na celu zrekonstruowanie percepcji czworoboku piechoty w społeczeństwie, zwłaszcza brytyjskim. Kluczowym przykładem oraz punktem wyjścia dla dalszych rozważań jest obraz 28 Regiment Piechoty pod Quatre-Bras Elizabeth Thompson. Istotny element artykułu stanowi omówienie metod wykorzystywanych przez artystów do honorowania bohaterstwa żołnierzy, a jednocześnie refleksji nad ich najważniejszymi przymiotami. Wykazanie złożoności znaczeń wiązanych z czworobokiem piechoty ukazuje, iż jego rola w malarstwie XIX wieku dalece wykraczała poza zwykłe zilustrowanie formacji na polu bitwy.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies