Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zabiegi o połączenie wodne Warty z Gopłem (do 1937 r.)

Tytuł:
Zabiegi o połączenie wodne Warty z Gopłem (do 1937 r.)
Treatment of Water Binks of Warta with Goplo (until 1937)
Autorzy:
Zbigniew Zyglewski
Data publikacji:
2022
Tematy:
śródlądowe drogi wodne
Kanał Morzysławski
Kanał Warta-Gopło
kanał węglowy
interland waterways
coal channel
Morzyslaw Canal
Warta-Gopło Canal
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
At the turn of the 18th and 19th centuries, the Prussian authorities connected the Warta water channel near Konin with Lake Pątnowski and planned another canal linking Lakes Ślesińskie and Gopło. Due to the wars and the demarcation of borders between Germany and Russia in the Goplo region, this project could not be realized. The Mikorzyn Canal, which existed throughout the 19th century, was used as a drainage ditch and, to a lesser extent, as a channel for the drainage of wood or navigation. The founding of the Polish state in 1918 led to the planning of the Silesian-Vistula inland canal, which runs through the central areas of the state but does not use the connection between Warta and Goplo. This section with a local character (up to 200 tonnes) was planned by the authorities of Wielkopolska with Poznań and Bydgoszcza. Finally, the government in Warciańsko-Goplansk included the planned coal channel and defined its transport volume at 600 tonnes. The lack of funding led to a constant postponement of the start of construction of the Warta-Gopło Canal, despite the government’s announcement that it would begin work every few years. For the construction of the waterway the counties located on the canal and the more distant counties, the authorities of the large and small towns, the organizations and technical and economic associations of western Poland have spoken out. The preliminary canal plan drawn up in the years 1923-1927 was refined from 1936 to 1937 and accepted for realisation. Earthworks began in May 1938.

Na przełomie XVIII i XIX wieku władze pruskie połączyły kanałem wodnym Wartę koło Konina z Jeziorem Pątnowskim, a także planowały kolejny kanał łączący jeziora Ślesińskie i Gopło. Z powodów wojen i poprowadzenia granicy między Niemcami i Rosją w rejonie Gopła do realizacji tego projektu nie doszło. Istniejący przez cały XIX wiek Kanał Mikorzyński pełnił funkcję rowu odwadniającego, a w mniejszym stopniu kanału do spławu drewna czy żeglugi. Powstanie państwa polskiego w 1918 roku dało impuls do projektowania kanału śródlądowego Śląsk-Wisła, biegnącego przez centralne ziemie państwa, ale niewykorzystującego połączenia między Wartą i Gopłem. Odcinek ten mający charakter lokalny (do 200 ton) projektowały władze Wielkopolski z Poznaniem i Bydgoszczą. Ostatecznie kanał warciańsko-goplański rząd włączył w skład projektowanego kanału węglowego określając jego wielkość transportową na 600 ton. Brak funduszy powodował stałe przekładanie terminu rozpoczęcia budowy kanału Wart-Gopło, pomimo ponawiania przez rząd co kila lat zapowiedzi rozpoczęciu robót. Za budową szlaku wodnego opowiadały się powiaty leżące przy kanale a także te dalej położone, władze miast dużych i małych, organizacje oraz stowarzyszenia techniczne a także gospodarcze Polski zachodniej. Wstępny plan kanału przygotowany w latach 1923-1927 został w latach 1936-1937 uszczegółowiony i przyjęty do realizacji. Prace ziemne ruszyły w maju 1938 roku.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies