Tytuł pozycji:
Zaangażowanie w pracę a wypalenie zawodowe nauczycieli. Mediująca rola orientacji pozytywnej
The aim of this study was: (1) to examine the relationship between work engagement, occupational burnout and positive orientation; (2) to investigate whether positive orientation mediates the relationship between work engagement and burnout. The study participants were teachers (N = 106) of grades 1–6 of primary schools and grades 1–3 of junior high school. As assumed, work engagement negatively correlated with burnout. Positive orientation was positively associated with engagement and negatively associated with burnout. It also mediated the relationship between engagement and burnout.
Celem badań było: (1) ustalenie zależności między zaangażowaniem w pracę, wypaleniem zawodowym i orientacją pozytywną; (2) sprawdzenie czy orientacja pozytywna mediuje związek między zaangażowaniem w pracę a wypaleniem zawodowym. Osobami badanymi byli nauczyciele (N = 106) klas I–VI szkół podstawowych i klas I–III szkół ponadpodstawowych. Zgodnie z przypuszczeniami zaangażowanie w pracę ujemnie koreluje z wypaleniem, a orientacja pozytywna dodatnio wiąże się z zaangażowaniem i ujemnie z wypaleniem, a także mediuje związek między tymi zmiennymi.