Tytuł pozycji:
Samopoczucie w e-szkole i jakość życia młodzieży w warunkach pandemii
The aim of the research was to diagnose the well-being of schoolchildren in the conditions of online learning in relation to the subjectively perceived quality of life in a pandemic. The psychometrically verified My well-being in e-school questionnaire and the Polish version of the KIDSCREEN 10 questionnaire were used. The research was conducted via the Internet (Google Forms) ensuring the anonymity of participants. The results were obtained from 360 students of 7th and 8th grades of primary schools and 1st grade of secondary schools of the Lubelskie Voivodeship. The results of the research indicate the deterioration of the well-being of young people in the conditions of online learning in the field of psychophysical health (overload of prolonged sitting in front of the computer, pain in the eyes, head and spine). The well-being of youth in e-school significantly correlates with the quality of life related to health. The quality-of-life index of the examined youth is significantly lower compared to the results of the normalizing sample for the Polish population, taking into account the age and gender criteria. These results may indicate the deterioration of the psychophysical condition of youth caused by the pandemic. Due to the possible long-term effects of online learning, social isolation and limited possibilities of self-fulfilment, other problems related to the prolonged state of the epidemic, further in-depth (also qualitative) research on the health, well-being and quality of life of schoolchildren is indicated.
Celem podjętych badań była diagnoza samopoczucia młodzieży szkolnej w warunkach zdalnej edukacji w powiązaniu z subiektywnie odczuwaną jakością życia w sytuacji pandemii. Wykorzystano sprawdzony pod względem psychometrycznym kwestionariusz Moje samopoczucie w e-szkole oraz polską wersję kwestionariusza KIDSCREEN 10. Badania przeprowadzono drogą internetową (Google Forms) z zapewnieniem anonimowości uczestnikom. Uzyskano wyniki od 360 uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych oraz klasy I szkół ponadpodstawowych województwa lubelskiego. Rezultaty badań wskazują na pogorszenie samopoczucia młodych ludzi w warunkach edukacji zdalnej w zakresie zdrowia psychofizycznego (przeciążenie długotrwałym siedzeniem przed komputerem, bóle oczu, głowy, kręgosłupa). Samopoczucie młodzieży w e-szkole w istotny sposób koreluje z jakością życia związaną ze zdrowiem. Indeks jakości życia badanej młodzieży jest znacząco niższy w porównaniu z wynikami próby normalizacyjnej dla polskiej populacji z uwzględnieniem kryterium wieku i płci. Wyniki te mogą świadczyć o pogorszeniu kondycji psychofizycznej młodzieży spowodowanym pandemią. Ze względu na możliwe długotrwałe skutki zdalnej edukacji, izolacji społecznej, ograniczonych możliwości samorealizacji, innych problemów związanych przedłużającym się stanem epidemii, wskazane są dalsze pogłębione badania (również jakościowe) nad zdrowiem, samopoczuciem, jakością życia młodzieży szkolnej.