Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Bariery internacjonalizacji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw

Tytuł:
Bariery internacjonalizacji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
Barriers to the process of the internationalisation of micro, small and medium-sized enterprises
Autorzy:
Agnieszka Majka
Katarzyna Puchalska
Tematy:
internacjonalizacja
bariera
przedsiębiorstwo
MŚP
internationalisation
barrier
enterprise
SME
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Enterprises entering foreign markets are confronted with many barriers of a different nature, depending on the industry sector, offered products, the target market and other factors. The level of difficulty in overcoming a given barrier may also vary. The aim of the study was to identify and discuss the internal and external barriers experienced by micro, small and medium-sized enterprises (SME) in Podkarpackie Voivodship in their process of internationalisation and to assess the perceived level of the related difficulties. The article provides a synthetic review of domestic and foreign scientific publications on the subject. The Kruskal- Wallis test was used and a multiple comparison analysis was performed to evaluate the significance of the differences in the perceived level of difficulties relating to the occurrence of barriers. The authors’ research of 194 SMEs with foreign capital, carried out in Podkarpackie Voivodship in the second half of 2019, demonstrated that among the most serious barriers to internationalisation are limitations and difficulties arising from the external environment which the enterprises operate in. SMEs also recognised some internal barriers, although their negative impact on the process of internationalisation seemed to be of less importance than that resulting from external constraints.

Przedsiębiorstwa wchodzące na rynki zagraniczne muszą pokonać wiele barier o różnorodnym charakterze, które zależą od branży, oferowanych produktów, rynku docelowego oraz innych czynników. Różny może być także odczuwany poziom trudności w przezwyciężaniu danej bariery. Celem badania omawianego w artykule jest identyfikacja wewnętrznych i zewnętrznych barier procesu internacjonalizacji podkarpackich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz ocena odczuwanego stopnia trudności wynikających z występowania barier. W pracy dokonano przeglądu krajowych i zagranicznych publikacji naukowych dotyczących barier internacjonalizacji MŚP. Do oceny istotności różnic w odczuwanym stopniu trudności związanych z występowaniem barier zastosowano test Kruskala-Wallisa oraz analizę porównań wielokrotnych. Na podstawie badania własnego przeprowadzonego w drugiej połowie 2019 r. w zbiorowości liczącej 194 MŚP z udziałem kapitału zagranicznego z obszaru woj. podkarpackiego ustalono, że do bardziej dotkliwych dla MŚP barier internacjonalizacji należą ograniczenia i trudności mające źródło w zewnętrznym otoczeniu funkcjonowania przedsiębiorstw. Bariery o charakterze wewnętrznym są również identyfikowane przez MŚP, jednak ich negatywny wpływ na proces umiędzynarodowiania wydaje się mniejszy niż wpływ ograniczeń zewnętrznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies