Tytuł pozycji:
Rola informacji w społeczeństwie konsumpcyjnym
Informacja postrzegana jest obecnie jako jedno z ważniejszych dóbr konsumpcyjnych we współczesnym świecie. Z kolei społeczeństwo konsumpcyjne to typ społeczeństwa, w którym naczelne miejsce zajmuje konsumpcja. Warto wobec tego poczynić refleksję dotyczącą znaczenia informacji w tym typie społeczeństwa. Celem artykułu jest ukazanie roli informacji w społeczeństwie konsumpcyjnym, szczególnie w zachowaniach konsumentów. Współczesny konsument podejmuje szereg istotnych decyzji konsumenckich pod wpływem informacji, jakie pozyskuje oraz jakie są do niego dostarczane z różnych źródeł. W pracy zastosowano metodę studiów literaturowych związanych z tematyką badawczą pracy. Rozważania podjęte w pracy prowadzą do wniosku, iż rola informacji w społeczeństwie konsumpcyjnym jest bardzo istotna. Można ją postrzegać w kilku aspektach: od funkcji informacyjnej, sterującej, co widoczne jest w podejmowanych decyzjach konsumenckich, poprzez funkcję konsumpcyjną oraz rolę kulturotwórczą i społeczną informacji mającą odzwierciedlenie m.in. w tworzonej kulturze konsumpcji, czy wzorach konsumpcji. Analiza podjęta w artykule pozwala na przedstawienie aktualnego tematu wpisującego się w socjologię konsumpcji, co pozwala na ukazanie istoty znaczących problemów związanych z rolą informacji w społeczeństwie konsumpcyjnym.