Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Poczucie koherencji i niekorzystne sytuacje życiowe studentów – czy przeciwności losu wzmacniają?

Tytuł:
Poczucie koherencji i niekorzystne sytuacje życiowe studentów – czy przeciwności losu wzmacniają?
Sense of coherence and students’ adverse life events. Do the adversities enhance?
Autorzy:
Irena Jelonkiewicz
Data publikacji:
2022-06-27
Tematy:
niekorzystne sytuacje życiowe
poczucie koherencji
studenci
adverse life events
sense of coherence
students
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Objective – The aim of the study was to: 1) describe the range and the intensity of adverse events in the student’s life, and 2) determine relationships between selected characteristics of adverse events experienced by students, sense of coherence and effective solution of adverse event. It was assumed that there are four results of adverse event: resistance, recovery, thriving and worsening. The consequences of adverse life events can be destructive but sometimes brings some profits. Methods – 239 high school students participated in the study (54% women). They responded to questionnaires measuring sense of coherence (SOC-29) and “Adverse events in your life” describing 14 adverse life events in the last year. Results – Adverse life events were often experienced in the last year. Thriving was the result of four adverse events. Stepwise regression analyses (37% of explained variation in men and 29% in women) showed that differentiation of successfully going through an adverse life event was explained to the largest extent by sense of meaningfulness in women (β = 0.39), while in men, by sense of manageability (β = 0.56). Conclusions – Results indicate that sense of coherence is an important variable for successful coping with adverse life event.

Cel – celem pracy było: 1) opisanie zakresu i częstości niekorzystnych sytuacji w życiu studentów; 2) określenie zależności między wybranymi właściwościami niekorzystnych sytuacji doświadczanych przez studentów, poczuciem koherencji i korzystnym przejściem przez niekorzystną sytuację. Założono, że są cztery rezultaty niekorzystnej sytuacji: odporność, wyzdrowienie, rozwijanie i pogorszenie. Konsekwencje niekorzystnej sytuacji mogą być destrukcyjne, ale czasami przynoszą też korzyści. Metoda – uczestnikami badania było 239 studentów uczelni wyższych (54% kobiet). Zastosowano kwestionariusze mierzące poczucie koherencji (SOC-29) i „Niekorzystne sytuacje w twoim życiu” opisujący 14 niekorzystnych sytuacji w ostatnim roku. Wyniki – niekorzystne sytuacje były często doświadczane w ostatnim roku. Rozwijanie dotyczyło czterech niekorzystnych sytuacji. Krokowa analiza regresji (37% wyjaśnionej wariancji u mężczyzn i 29% u kobiet) wykazała, że zróżnicowanie udanego przejścia przez niekorzystną sytuację było wyjaśniane w największym stopniu przez poczucie sensowności u kobiet (β = 0,39), natomiast u mężczyzn - poprzez poczucie zaradności (β = 0,56). Konkluzje – wyniki wskazują, że poczucie koherencji jest ważną zmienną w skutecznym radzeniu sobie z niekorzystną sytuacją.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies