Tytuł pozycji:
„Gramy w zielone” – maksymalizacja subwencji dla uczelni wyższych na przykładzie publicznych uczelni ekonomicznych
Cel: Zasady podziału środków finansowych dla uczelni wyższych powinny uwzględniać efektywność ich funkcjonowania. To jeden z kluczowych postulatów zgłaszanych w kontekście finansowania uczelni wyższych, jak również wynikający z założeń New Public Management (NPM). Tym postulatom miała sprostać reforma szkolnictwa wyższego w Polsce przeprowadzona w 2018 roku, w której zakładano również zmianę zasad finansowania uczelni wyższych. Celem niniejszego opracowania jest analiza struktury subwencji uczelni ekonomicznych w kontekście możliwości maksymalizacji jej wysokości. Metodyka/podejście badawcze: Dla realizacji celu artykułu wykorzystano studium przypadku. Badanie obejmowało publiczne uczelnie ekonomiczne w Polsce. Ocenie poddano wysokość subwencji i jej strukturę w latach 2019–2021. Wyniki: Każda z badanych ekonomicznych uczelni publicznych wybrała inną politykę „kształtowania” wysokości otrzymywanej subwencji. Istotne jest również to, że uczelnie wyższe potrafią powiązać ocenę swojej działalności z realizowaną strategią. Oryginalność/wartość: Przeprowadzone badania stanowią wkład do oceny zmian w finansowaniu szkolnictwa wyższego, spowodowanych wprowadzeniem nowych zasad finansowania uczelni wyższych.