Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Badanie rozwoju językowego dzieci dwujęzycznych przy użyciu Zadania Powtarzania Zdań: projekt metodologiczny

Tytuł:
Badanie rozwoju językowego dzieci dwujęzycznych przy użyciu Zadania Powtarzania Zdań: projekt metodologiczny
Studying language development of bilingual children with the use of Sentence Repeat Exercise. Project on methodology
Autorzy:
Natalia Banasik-Jemielniak
Maria Obarska
Data publikacji:
2022-11-15
Tematy:
dwujęzyczność
rozwój językowy
metody badania rozwoju językowego
zadanie powtarzania zdań
rozwój gramatyczny
metodologia badań
bilingualism
language development
methods of studying language development
Sentence Repetition Task
grammatical development
research methodology
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the presented research project is to empirically compare the procedures of the Sentence Repetition Task in Polish. The Sentence Repetition Task is designed to study the grammatical development of bilingual children. It has been shown to be a good indicator of language difficulties across languages. When performing the task, the child hears a sentence that had been pre-recorded or that is spoken aloud by the researcher and is then asked to repeat it. The presented sentences should be long enough so that they will not be simply remembered and repeated without understanding. The rationale for using Sentence Repeat Tasks is that in order to repeat a sentence, the child must first decode its meaning, interpret it, and then process the sentence and recreate it using long-term memory, which would not be possible without access to grammatical structures reflected in the given sentence. Sentence Repetition Tasks use a wide range of language processing skills. To reproduce a sentence of medium or long length, one needs to know not only the vocabulary but also the grammar. Interestingly, Sentence Repetition Tasks, although used under the same name, differ in the way they are used by researchers in various countries.

Przedstawiony projekt naukowy ma na celu empiryczne porównanie procedur Zadania Powtarzania Zdań w języku polskim, skonstruowanego do badania rozwoju gramatycznego dzieci dwujęzycznych. Zadanie powtarzania zdań jest dobrym wskaźnikiem trudności językowych, co zostało wykazane w badaniach z udziałem dzieci mówiących w różnych językach. Podczas wykonywania zadania powtarzania zdań dziecko słyszy zdanie, które zostało wcześniej nagrane albo które jest wypowiedziane na głos przez osobę prowadzącą badania, a następnie jest proszone o powtórzenie go. Prezentowane zdania powinny być na tyle długie, że nie zostaną one po prostu zapamiętane i powtórzone bez zrozumienia. Uzasadnieniem dla użycia zadań typu Zadanie Powtarzania Zdań jest założenie, że aby powtórzyć zdanie, dziecko musi najpierw rozszyfrować jego znaczenie, zinterpretować je, a następnie przetworzyć zdanie i odtworzyć je za pomocą pamięci długotrwałej, co nie byłoby możliwe bez dostępu do struktur gramatycznych odzwierciedlonych w danym zdaniu. Zadania powtarzania zdań wykorzystują szeroki zakres umiejętności przetwarzania języka. Aby odtworzyć zdanie o średniej lub długiej długości, trzeba znać nie tylko słownictwo, lecz także gramatykę. Co ciekawe, zadania powtarzania zdań, choć używane pod tą samą nazwą, są stosowane na wiele różnych sposobów przez różne zespoły badawcze w wielu krajach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies