Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dzieci Trzeciej Kultury: konsekwencje wielokulturowości i nomadyzmu w kontekście tożsamości, dobrostanu i edukacji

Tytuł:
Dzieci Trzeciej Kultury: konsekwencje wielokulturowości i nomadyzmu w kontekście tożsamości, dobrostanu i edukacji
Third Culture Kids: The consequences of multiculturalism and nomadism in the context of identity, well-being and education
Autorzy:
Magdalena Mosanya
Data publikacji:
2023-04-03
Tematy:
Dzieci Trzeciej Kultury
dobrostan
edukacja
tożsamość
wielokulturowość
Third Culture Kids
well-being
education
identity
multiculturalism
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In a globalizing world, increasing migration tendencies lead to broad social consequences. More and more young people can be defined as Third Culture Kids (TCK), individuals exposed to diverse cultural paradigms in the early developmental years. Being a TCK significantly affects the development of identity, well-being and overall functioning. There are also substantial consequences of TCK’s experiences in the field of education. Yet, the problem of new forms of multicultural identities is not sufficiently represented within Polish research. The following review aims to fill this gap and present the latest trends in studies on the TCK phenomenon. This article critically evaluated existing research regarding Third Culture Kids. It further presented the consequences of the multicultural experience of TCK, emphasizing significant problems and benefits of multiculturalism and global nomadism in the areas of well-being, identity and education. Importantly, ways of dealing with multicultural identity, the so-called multicultural identity configurations, were presented as moderators of the influence of multiculturalism on the functioning of TCK. Factors supporting TCK’s well-being and educational success were indicated, including psychological (multicultural identity integration, cultural intelligence, global mindset) and institutional (teaching systems, psychological support) attributes.

W globalizującym się świecie obserwuje się wzrastające tendencje migracyjne o szerokich społecznych konsekwencjach. Coraz więcej młodych ludzi można włączyć do kategorii Dzieci Trzeciej Kultury (DTK), czyli osób wyeksponowanych na zróżnicowane paradygmaty kulturowe we wczesnych latach rozwojowych. Ma to znaczący wpływ na rozwój tożsamości, poziom dobrostanu i ogólnego funkcjonowania. Istotne są również konsekwencje doświadczeń DTK w obszarze edukacji. W polskiej literaturze psychologicznej problem nowych form wielokulturowych tożsamości nie jest dostatecznie reprezentowany. Niniejszy przegląd literatury ma na celu przedstawienie najnowszych kierunków badań nad zjawiskiem DTK. W artykule autorka dokonała szczegółowego opisu zjawiska Dzieci Trzeciej Kultury, a także podjęła się krytycznej analizy konsekwencji wielokulturowego doświadczenia DTK, podkreślając istotne problemy, ale także korzyści wynikające z wielokulturowości i globalnego nomadyzmu w obszarach dobrostanu i edukacji. Co istotne, sposoby radzenia sobie z tożsamością wielokulturową, tzw. konfiguracje tożsamości wielokulturowej, zostały przedstawione jako moderatory wpływu wielokulturowości na funkcjonowanie DTK. Wskazane zostały czynniki wspierające dobrostan oraz sukces edukacyjny DTK, w tym atrybuty psychologiczne (integracja, inteligencja kulturowa, nastawienie globalne) i instytucjonalne (system nauczania, wsparcie psychologiczne).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies