Tytuł pozycji:
Brzdąc w sieci i Brzdąc w sieci 2.0 – informacje o projektach naukowych dotyczących korzystania z urządzeń cyfrowych przez małe dzieci
The use of digital devices by children up to the age of six is controversial due to inconclusive research showing a positive, neutral or negative link to the development of young children. More and more studies point not to the mere fact of use but to the manner of use (age of initiation, time, content, etc.) as factors responsible for the positive or negative impact on the development of the child. In 2020 and 2022, two research projects were carried out: “Toddler caught in the web – the use of digital devices by children aged 0–6 years” and “Toddler caught in the web 2.0 – the use of mobile devices by children aged 4–6 and selected cognitive functions”. The aim of the projects was to thoroughly determine how children in Poland use digital devices, as well as whether, and if so, how various aspects of use translate into cognitive functioning (memory, attention and behavioural inhibition controls). The results of both projects may have an impact on mental health promotion and prevention – some of the results have already been used in the educational campaign addressed to parents and carers of pre-school children First steps in the cyberworld.
Używanie urządzeń cyfrowych przez dzieci w wieku do 6 lat budzi kontrowersje ze względu na niejednoznaczne wyniki badań ukazujące pozytywny, neutralny i negatywny związek z rozwojem małych dzieci. Coraz więcej badań wskazuje nie na sam fakt korzystania, lecz na sposób korzystania (wiek inicjacji, czas, treści itp.) jako czynnik odpowiedzialny za pozytywny lub negatywny wpływ na rozwój dziecka. W 2020 r. i 2022 r. zostały zrealizowane dwa projekty badawcze: „Brzdąc w sieci – korzystanie z urządzeń cyfrowych przez dzieci w wieku 0–6 lat” i „Brzdąc w sieci 2.0 – używanie urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 4–6 lat a wybrane funkcje poznawcze”. Celem projektów było dogłębne ustalenie, w jaki sposób dzieci w Polsce korzystają z urządzeń cyfrowych, a także czy sposób różne aspekty korzystania przekładają się na funkcjonowanie poznawcze (pamięć, uwagę i kontrolę hamowania zachowań). Wyniki obu projektów mogą mieć przełożenie na oddziaływania w zakresie promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki – część wyników została już wykorzystana w kampanii edukacyjnej kierowanej do rodziców i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym Pierwsze kroki w cyberświecie.