Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Może więcej zabawy i radości w tym moim życiu by się przydało…” Postrzeganie zabawy przez dorosłe osoby w spektrum autyzmu

Tytuł:
„Może więcej zabawy i radości w tym moim życiu by się przydało…” Postrzeganie zabawy przez dorosłe osoby w spektrum autyzmu
'Maybe more fun and joy in this life of mine would be useful.' Perceptions of play by adults on the autism spectrum
Autorzy:
Agnieszka Sternak
Marta Kusińska
Anna Szostakiewicz
Data publikacji:
2023-12-01
Tematy:
zabawa
ASD
osoby dorosłe
analiza tematyczna
terapia zabawą
play
adults
thematic analysis
play therapy
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Introduction: The study presents how adults with ASD experience play, how they understand it and the meaning they assign to it. Method: Four people with a diagnosis of autism (aged 20‒35) participated in individual semi-structured interviews. The collected material was analysed thematically. Results: Five main themes were identified: the difficulty of defining play, the difficulty of experiencing play, the variety of forms of experiencing play, the variety of emotions of experiencing play: the role of the group, play and age. The results show that the play of adults with autism can take different forms and perform different functions. Emotions associated with play are an individual issue and remain related to the physical and social context of play. Conclusions: The study highlights the need for further research related to the functioning of adults on the autism spectrum and exploring the possibilities of play with its applications in therapy.

Wprowadzenie: Badanie umożliwia zobaczenie, jak dorosłe osoby z ASD doświadczają zabawy, jak ją rozumieją i jakie przypisują jej znaczenie. Metoda: W indywidualnych częściowo ustrukturyzowanych wywiadach wzięły udział cztery osoby z diagnozą autyzmu, w przedziale wiekowym 20‒35 lat. Zgromadzony materiał poddano analizie tematycznej. Wyniki: Wyodrębniono pięć głównych tematów: trudność ze zdefiniowaniem zabawy; trudność z doświadczaniem zabawy; różnorodność form doświadczania zabawy; różnorodność emocji doświadczenia zabawy: rola grupy; zabawa a wiek. Wyniki pokazują, że zabawa osób dorosłych z autyzmem może przybierać różne formy i pełnić odmienne funkcje. Emocje towarzyszące zabawie są kwestią indywidualną oraz pozostają w związku z fizycznym i społecznym kontekstem zabawy. Wnioski: Badanie wskazuje na potrzebę prowadzenia dalszych badań związanych z funkcjonowaniem dorosłych w spektrum autyzmu oraz odkrywaniu możliwości zabawy wraz z jej zastosowaniami w terapii.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies