Tytuł pozycji:
Kolejność urodzenia a rozwój tożsamości w okresie wkraczania w dorosłość
Introduction: The aim of the study was to analyse the relationship between birth order and identity development during emerging adulthood. Identity formation was defined in accordance with the Double Cycle of Identity Formation model by Koen Luyckx and the corresponding DIDS questionnaire in Polish adaptation by Konrad Piotrowski. Method: Referring to the Identity Development Dimensions Scale, hypotheses were put forward regarding birth order and the value of individual dimensions. 102 people took part in the study, in the form of an anonymous online questionnaire, declaring, among other things, their order of birth in the family. The obtained data were subjected to statistical analysis, where the intensity of each of the five dimensions of DIDS was compared: exploration in breadth, commitment making, ruminative exploration, exploration in depth, and identification with commitment. Results: Results of the study indicate that middle children undertake significantly less exploration in both breadth and depth, compared to the youngest and oldest children. Conclusions: A review of research dealing with the issue of birth order suggests that middle children are a very diverse and ill-defined group as a result of many intervening variables. Therefore, this group may have exceptional difficulty in exploring and finding their own space. The lack of specific identity characteristics or roles is not compensated here. Other factors pivotal for a person's identity formation are also considered in the postulates for further research, e.g. the matter of taking up a job.
Wprowadzenie: Celem pracy była analiza związku pomiędzy kolejnością urodzenia a rozwojem tożsamości w okresie wkraczania w dorosłość. Formowanie tożsamości definiowano na podstawie modelu Podwójnego Cyklu Formowania Tożsamości autorstwa Koena Luyckxa oraz stworzonym na jego podstawie kwestionariuszu DIDS w polskiej adaptacji Konrada Piotrowskiego. Metoda: Odnosząc się do Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości, postawiono hipotezy dotyczące kolejności urodzenia a stopnia nasilenia poszczególnych wymiarów. W badaniu o charakterze anonimowego kwestionariusza internetowego wzięło udział 102 osoby, deklarując m.in. swoją kolejność urodzenia w rodzinie. Uzyskane dane poddano analizie statystycznej, gdzie porównano nasilenie każdego z pięciu wymiarów DIDS: eksploracji wszerz, podjęcia zobowiązania, eksploracji ruminacyjnej, eksploracji w głąb oraz identyfikacji ze zobowiązaniem. Wyniki: Wyniki wskazują, że osoby będące środkowymi z rodzeństwa istotnie mniej podejmują się eksploracji zarówno wszerz, jak i w głąb, w porównaniu do osób najmłodszych i najstarszych. Wnioski: Przegląd badań zajmujących się problematyką kolejności urodzeń sugeruje, że osoby środkowe w rodzeństwie są grupą bardzo zróżnicowaną i niedookreśloną w wyniku wielu zmiennych pośredniczących. Wobec tego grupa ta może mieć wyjątkowy kłopot z podejmowaniem eksploracji, znajdowania swojej własnej przestrzeni. Brak określonych cech tożsamościowych lub roli nie zostaje tutaj kompensowany. Rozważane są w postulatach dalszych badań także inne czynniki, istotne dla formowania się tożsamości osoby, np. kwestia podejmowania pracy.