Tytuł pozycji:
Kochajmy nudę! Nuda jako alternatywa dla przebodźcowanego świata współczesnej młodzieży w kontekście rozwoju zdolności
Artykuł podejmuje tematykę nudy w kontekście rozwoju zdolności, prezentując analizę literatury przedmiotu, która ukazuje nudę w sposób niejednoznaczny. Z jednej strony jest ona przedstawiana jako inhibitor zdolności oraz zagrożenie dla dobrostanu i zdrowia psychicznego, a z drugiej jako potencjalnie pozytywny element w edukacji i rozwoju uczniów zdolnych. Analiza koncentruje się na różnych definicjach i klasyfikacjach nudy, przedstawiając ją jako zjawisko wielowymiarowe, które może mieć zarówno negatywny, jak i pozytywny wpływ na kondycję ucznia zdolnego. Współczesna młodzież żyje w warunkach nadmiaru bodźców, głównie ze względu na świat cyfrowy, który wpływa na jej dobrostan społeczny, psychiczny i fizyczny. Intensywność emocji i lęków młodych związanych z życiem w mediach społecznościowych nigdy wcześniej nie miała takiej skali. Wyniki omawianych badań wskazują, że nuda może tworzyć przestrzeń dla wolnego przepływu myśli, autorefleksji, twórczego myślenia i głębszego poznania siebie, kontrastując z negatywnymi aspektami ciągłej stymulacji. Konkluzją artykułu jest stwierdzenie, że poza zabiciem nudy lub zanudzeniem się na śmierć może istnieć trzecia droga. Nowa perspektywa wykorzystania nudy w kontekście edukacyjnym sugeruje, że zamiast jej eliminacji, można ją docenić i wykorzystać jako katalizator rozwoju ucznia zdolnego. Artykuł zachęca do przełamania konwencjonalnych podejść do edukacji uczniów zdolnych, eksploracji i akceptacji nudy jako integralnej części procesu uczenia się i rozwoju, stanowiącej alternatywę dla przepełnionego bodźcami świata.