Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kochajmy nudę! Nuda jako alternatywa dla przebodźcowanego świata współczesnej młodzieży w kontekście rozwoju zdolności

Tytuł:
Kochajmy nudę! Nuda jako alternatywa dla przebodźcowanego świata współczesnej młodzieży w kontekście rozwoju zdolności
Autorzy:
Ewa Duda-Maciejewska
Data publikacji:
2024-05-24
Tematy:
nuda
rozwój zdolności
edukacja zdolnych
autorefleksja
twórcze myślenie
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł podejmuje tematykę nudy w kontekście rozwoju zdolności, prezentując analizę literatury przedmiotu, która ukazuje nudę w sposób niejednoznaczny. Z jednej strony jest ona przedstawiana jako inhibitor zdolności oraz zagrożenie dla dobrostanu i zdrowia psychicznego, a z drugiej jako potencjalnie pozytywny element w edukacji i rozwoju uczniów zdolnych. Analiza koncentruje się na różnych definicjach i klasyfikacjach nudy, przedstawiając ją jako zjawisko wielowymiarowe, które może mieć zarówno negatywny, jak i pozytywny wpływ na kondycję ucznia zdolnego. Współczesna młodzież żyje w warunkach nadmiaru bodźców, głównie ze względu na świat cyfrowy, który wpływa na jej dobrostan społeczny, psychiczny i fizyczny. Intensywność emocji i lęków młodych związanych z życiem w mediach społecznościowych nigdy wcześniej nie miała takiej skali. Wyniki omawianych badań wskazują, że nuda może tworzyć przestrzeń dla wolnego przepływu myśli, autorefleksji, twórczego myślenia i głębszego poznania siebie, kontrastując z negatywnymi aspektami ciągłej stymulacji. Konkluzją artykułu jest stwierdzenie, że poza zabiciem nudy lub zanudzeniem się na śmierć może istnieć trzecia droga. Nowa perspektywa wykorzystania nudy w kontekście edukacyjnym sugeruje, że zamiast jej eliminacji, można ją docenić i wykorzystać jako katalizator rozwoju ucznia zdolnego. Artykuł zachęca do przełamania konwencjonalnych podejść do edukacji uczniów zdolnych, eksploracji i akceptacji nudy jako integralnej części procesu uczenia się i rozwoju, stanowiącej alternatywę dla przepełnionego bodźcami świata.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies