Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Efekty współpracy instytucji i organizacji działających w obszarze pomocy społecznej na przykładzie Modelu Kooperacji w gminach wiejskich

Tytuł:
Efekty współpracy instytucji i organizacji działających w obszarze pomocy społecznej na przykładzie Modelu Kooperacji w gminach wiejskich
Autorzy:
Barbara Marek-Zborowska
Data publikacji:
2024-08-23
Tematy:
współpraca
partnerstwo
pomoc społeczna
społeczność lokalna
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule podjęto próbę wskazania korzyści, jakie niesie za sobą współpraca międzyorganizacyjna przyjmująca formę projektów partnerskich. Analizie poddano korzyści dla instytucji i organizacji pozarządowych biorących udział w projekcie pn. „Liderzy kooperacji” i w testowaniu Modelu Kooperacji dla gmin wiejskich, dla pracowników tychże podmiotów, oraz starano się odpowiedzieć na pytanie, jak kooperacja w zespołach przekłada się na wsparcie i pomoc osobom, rodzinom w środowisku lokalnym. Model powstał w wyniku realizacji projektu pn. „Liderzy kooperacji” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020 w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój. Nadrzędnym celem Modelu Kooperacji jest wsparcie instytucji na terenie gmin i powiatów, aby mogły efektywniej pomagać osobom, rodzinom i grupom. Omawiane w dalszej części artykułu wyniki odnoszą się do badań przeprowadzonych za pomocą jakościowej techniki zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI), zrealizowanych na zakończenie testowania Modelu. Obszary, w których dostrzegane były korzyści płynące ze współpracy, wiązały się z większą sprawnością, efektywnością i skutecznością realizacji zadań. Zauważono możliwość lepszego zdiagnozowania lokalnych potrzeb oraz upowszechniania kooperacji jako nowego podejścia do dostarczania usług społecznych. Doświadczenie wspólnego podejmowania działań, dzielenie się odpowiedzialnością, oparcie relacji na zaufaniu, to istotne podstawy budowania kapitału społecznego. Atmosfera zaufania wyzwala chęć do pracy, sprzyja kreatywności i sprawnej wymianie informacji. Członkom zespołów zapewniono wsparcie, wzmocnienie kompetencji i rozwój zawodowy (coaching, superwizja, platforma edukacyjna). Przyjęcie przez zespoły zróżnicowanych rozwiązań, oparcie działań na zasobach osób, rodzin, przyczyniły się do uświadomienia przez nie swoich kompetencji oraz wzrostu ich aktywizacji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies