Tytuł pozycji:
Special pedagogy in the context of contemporary theory of education
Tekst prezentuje powiązanie pedagogiki specjalnej z teorią wychowania. Podstawowe pytanie jakie zadano, to jakie są w tej subdyscyplinie naukowej refleksje nad oddziaływaniem wychowawczym w stosunku do osoby z niepełnosprawnością. Znanym problemem w pedagogice specjalnej jest dominacja rehabilitacji i terapii w pracy z dzieckiem. Pytanie czy nie wpływa to na kwestie wychowania tego dziecka w kontekście ograniczania mu autonomii i prawa do emancypacji? W artykule rozważa się równowagę adaptacyjno - emancypacyjną w wychowaniu dziecka z niepełnosprawnością.
The text presents the link between special pedagogy and the theory of education. The basic questions asked are what are the reflections in this scientific sub-discipline on the educational impact concerning a person with disabilities? A well-known problem in special pedagogy is the dominance of rehabilitation and therapy in working with the child. The question is whether this affects the issues of educating such a child in the context of limiting his or her autonomy and right of emancipation. The article considers the adaptation and emancipation balance in the education of a child with a disability.