Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Bullying a wchodzenie w dorosłość. Znaczenie doświadczenia przemocy rówieśniczej dla zdrowia psychicznego młodych dorosłych

Tytuł:
Bullying a wchodzenie w dorosłość. Znaczenie doświadczenia przemocy rówieśniczej dla zdrowia psychicznego młodych dorosłych
Bullying and entering adulthood. The significance of peer violence experience for the mental health of young adults
Autorzy:
Maria Mondry
Anzhela Popyk
Paula Pustułka
Dominika Winogrodzka
Małgorzata Wójcik
Data publikacji:
2024-11-14
Tematy:
bullying
zdrowie psychiczne
młodzi dorośli
długoterminowe konsekwencje doświadczenia przemocy rówieśniczej
zaburzenia lękowe
zaburzenia depresyjne
mental health
young adults
long-term consequences experiences of peer violence
anxiety disorders
depressive disorders
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The conclusions drawn from the long-standing tradition of research on peer violence unequivocally indicate a range of negative consequences affecting the mental health of children and adolescents. Numerous studies have confirmed that the health status of bullying victims is significantly worse compared to their peers who have not experienced similar situations. However, it should be noted that these consequences may be long-term in nature. Longitudinal studies have demonstrated the destructive impact of peer violence on mental health in adult life. Adult victims of bullying have struggled with depressive and anxiety disorders as well as difficulties in forming and maintaining satisfying social relationships. These difficulties have also extended to their functioning in family and professional roles. The main aim of the planned publication is to highlight the negative significance of the retrospective psychological factor, namely the experience of school peer violence as a victim, for mental well-being in adult life. The research was conducted using a qualitative method – the main axis of the analysis of the obtained results within twenty in-depth individual interviews with young adults is the concept of mental health as a complex process of continuous response to challenges associated with stressful situations. In this context, bullying was not only a strong stressor but also a factor negatively impacting the developing resources during adolescence that allow for the maintenance of mental health, such as stable self-esteem, highly developed interpersonal skills, social support network understood as friendships, or internal locus of control. The overwhelming majority of interview participants pointed to chronic consequences of bullying for health and social life. The participants struggle with a distorted self-image, high levels of anxiety in social relationships, and episodes of depression. It is also worth noting that respondents demonstrated a high level of awareness regarding mental disorders and took appropriate steps to regain mental health by seeking professional psychological support. The conclusions from the conducted research indicate the necessity for an in-depth analysis of the problem of peer violence as a risk factor for the development of mental disorders in adults, which also entails practical implications. Based on the obtained data, it can be inferred that there is a need to implement specific and systemic solutions within mental health care dedicated to adult victims of bullying, which will strengthen weakened resilience resources regulating mental health.

Wnioski płynące z wieloletniej tradycji badań nad przemocą rówieśniczą wskazują jednoznacznie na szereg negatywnych konsekwencji obejmujących zdrowie psychiczne dzieci i nastolatków. Liczne badania potwierdziły, że stan zdrowia osób doświadczających bullyingu jest znacząco gorszy w porównaniu z ich rówieśnikami i rówieśniczkami niemającymi podobnych doświadczeń. Należy jednak zwrócić uwagę, że konsekwencje te mogą mieć charakter długoterminowy. Badania podłużne wykazały destrukcyjny wpływ przemocy rówieśniczej na zdrowie psychiczne w życiu dorosłym. Ofiary znęcania się rówieśniczego borykały się z zaburzeniami depresyjnymi, lękowymi, jak również z trudnościami we wchodzeniu i podtrzymywaniu satysfakcjonujących relacji społecznych. Trudności te obejmowały również funkcjonowanie w rolach rodzinnych i zawodowych. W artykule ukazano negatywne znaczenie retrospektywnego czynnika psychologicznego, jakim jest doświadczenie szkolnej przemocy rówieśniczej w roli ofiary dla dobrostanu psychicznego w życiu dorosłym. Główną osią analizy uzyskanych wyników w ramach dwudziestu indywidualnych pogłębionych wywiadów z młodymi dorosłymi jest pojęcie zdrowia psychicznego jako złożonego procesu ciągłego reagowania na wyzwania związane z sytuacjami stresowymi. W tym kontekście bullying był nie tylko silnym stresorem, lecz także czynnikiem negatywnie wpływającym na kształtujące się w okresie adolescencji zasoby, które pozwalają utrzymywać zdrowie psychiczne, czyli stabilną samoocenę, wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, sieć wsparcia społecznego rozumianą jako relacje przyjacielskie czy wewnętrzne umiejscowienie kontroli. Zdecydowana większość uczestników i uczestniczek badania wskazywała na chroniczne konsekwencje bullyingu dla zdrowia i życia społecznego, szczególnie w odniesieniu do lęku i depresji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies