Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Podmiotowość w baśniowej krainie Pana Kleksa (porównawcza analiza treści)

Tytuł:
Podmiotowość w baśniowej krainie Pana Kleksa (porównawcza analiza treści)
Subjectivity in the fairy-tale land of Mr. Kleks (comparative content analysis)
Autorzy:
Dorota Zaworska-Nikoniuk
Data publikacji:
2024-12-12
Tematy:
Kategorie pedagogiczne
podmiotowość
dziecko
nauczyciel
lektura szkolna
pedagogical categories
subjectivity
child
teacher
school reading
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the text, I was looking for possible categories of analysis and meanings of the term "subjectivity" in the message (content) of the old and new versions of the novel about Mr. Kleks's academy. I was interested in the similarities and differences between the mentioned concepts and the meanings given to them. The research was conducted on a sample of two novels, i.e. by Jan Brzechwa (2020) entitled Mr. Kleks Academy and Mr. Kleks. New Beginning (Rygiel et al.2024). We used archive search method and qualitative content analysis Conclusions - the research showed many similarities in the interpretation of the category of subjectivity (subjectivity as the goal of upbringing and the educational relationship), the differences concerned the meanings given to the concept. They resulted from social, cultural and political changes that changed the shape of contemporary education.

W tekście poszukiwałam możliwych kategorii analiz i znaczeń terminu „podmiotowość” w przekazie (treściach) starej i nowej wersji powieści o akademii Pana Kleksa. Interesowały mnie podobieństwa i różnice między wspomnianymi pojęciami i nadawanymi ich znaczeniami. Badania prowadzone były na próbie, dwóch powieści tj. Jana Brzechwy (2020) pt. Akademia Pana Kleksa oraz Pan Kleks. Nowy Początek (Rygiel i in.2024). Wykorzystano w nich metodę przeszukiwania archiwów oraz strategię jakościowej analizy treści. Wnioski – badania wykazały sporo podobieństw w zakresie interpretacji kategorii podmiotowości (podmiotowość jako cel wychowania oraz relacja wychowawcza), różnice dotyczyły znaczeń nadawanych pojęciu. Wynikały ze zmiany społecznej, kulturowej i sytuacji politycznej zmieniających kształt współczesnego wychowania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies